Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 3453 ggr
Loricari
0

Trä-ätare! Vilket foder? (L-malar)

Fundering: ska denna in under malar eller foder?

Jag har nyligen köpt en sugmunsmal, L-204 (avis?) och är så klart jätteglad! Nu undrar jag om någon annan mal-nörd har några bra ideér på foder till alla dessa trä-ätare?

Rötter finns i akvariet, ska även försöka få tag i fler av olika sorter, dessutom får den lite olika mal-tabletter där det står på att de innehåller trä. Malen delar husrum med några parvor, så de delar på mal-tabletterna och överskottet tar posthornsnäckorna så jag kan mata på ganska ordentlig, men jag vill ju att det blir rätt också!

Jag tror dessutom att den är någon underutvecklad. Den är ganska liten men verkar nästintill vuxen då fenstrålarna är långa och fina, och den verkar ha små odonter. Magen är inte insjuken, men heller inte rund. Tror den skulle må bra av lite mer hull!

Vacker är den i alla fall!

[Tassy]
0

jag skulle rekommendera dig att maila och prata med de bakom http://www.ojzoo.se/

Tog själv hjälp därifrån och handlade mitt L-malsfoder där. Glad

Loricari
0

Jag kan inte se att de har så mycket mal-mat på webbsidan. Har de annat foder också som de inte lägger ut där?

GuUuLd
0

JBL novo pleco är ganska bra, sen matar vi även våra 204or med sötpotatis ibland. Brukar vara väldigt uppskattat men skitar ner vattnet en hel del. Vi kör väl iofs nästintill samma foder till de flesta av malarna förutom att vi inte kör riktigt lika mycket kött tabletter till de träätande men lite sånt får de allt också.

Vad gäller storleken så hade iaf några åv våra långa fina fenstrålar redan när de var ganska små ca. 7cm medans de på en del andra kom lite senare

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

GuUuLd
1

Kan väl säga att ojzoo brukar ha mer än vad han ser ut att ha just nu.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Loricari
0

Ok, tack för råden!

Jag ger min (oj, den har inget namn…) JBL novo fect, JBL novo pleco, SuperTabin B, och någon slags spirulina wafer som jag har. Brukar ha JBL novo tab, men körde supertabin istället ett tag. Gillar att byta ibland så det blir variation.

Sen får han (jag har inte haft han så länge än, så allt har han inte fått, men ska få) skalade kokta ärtor, fryst lr kokt sallad (vilket är egentligen bäst?), fryst kokt spenat, broccoli, lite annat vad jag hittar på i grönsaksväg och så frysfoder (artemia, vita o svarta mygglarver).

Då borde han välan klara sig bra?

Läste någonstans att man kan ta björk som man skalar, kokar och har i, men att det "skitar ner". Tänkte ev. prova det också.

Loricari
0

Ok, hann inte med själv där!

Kokar du potatisen innan då eller ger du den rå?

GuUuLd
0

Jadå, den borde klara sig bra på det fodret du ger! Variation är bra :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Loricari
0

Och potatisen?

GuUuLd
0

Jaha, det inlägget missade jag. Den ger vi rå.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

kimky
0

Haft ett antal L104or samt en L330 på 30-40cm.

Till de använde jag mig utav sushialger som fästes med gummisnodd på sten och JBL-algetabletter. Sen för trädelen utav dieten så använde jag mig utav färska ekgrenar som sakna bark som sågades i bitar stora femor ungeför 4-5mm tjocka så tog de o käka på de istället för mangroven oftast.

Torkade eklöv funkar också bra.

Mvh Micke