"onödiga" rötter?
jag undrar om någon kan säga mig hur de rötter som kommer ut på stjälken/stängeln påverkar växten. hjälper de växten just nu ellerär de bara för framtida bruk? om man klipper bort dem, växter plantan fortare/långsammare eller ingen effekt? är det brist på näring i botten som gör att de skaffar dessa? är bara lite allmänt nyfiken på hur det fungerar i växtvärlden.
Vilken växt är det?
Det är ju väldigt olika.
Har sett dessa på flera av mina växter, typ polysperma och spikblad men de som väckte denna fråga var min nya rotundifolia som jag klippte ner och omplanterade. då kom det ut massa "extrarötter". Jag ser detsamma på min wistaria efter omplantering.
De går utmärkt att klippa av.
Varför förstår jag inte dock :) Så länge du inte är med i en aquascape-tävling så ska det väl inte skada?
De gör så för att kunna sprida sig, helt enkelt. Ibland när substratet är lite för mjukt eller lite för hårt, så försöker de smita ovanför.
Nej, det e lugnt. De får vara där de är så länge de inte tar över eller stör (kan bli lite av ett detaljfreak ibland). jag blev bara nyfiken på orsaken och effekten. Har bara "varit med akvarium" sedan februari så man är nyfiken på så mycket olika sakr som händer hela tiden.
jag märker samma sak på mina växter som mexikanska eklöv och andra stängselväxter, det är rötterpå flera olika ställen på växterna