Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 1234 ggr
mejamylove
0

konstigt??

min bästis har två stycken kampisar som hon försöker få lek med men hon lyckas inte få honom o bygga skumbo vad kan hon göra, hon har flytväxter i ena halvan av akvariet o halva muggar o sånt där i andra halvan o inget vattendrag utan de e stillastående  hon har honan i en petbox bredvid så han ser henne men hon lyckas inte få honom att göra skumbo!!! va ska hon göra?

petboxen är 25-30 liter om nån undrar :)

Gur4m1
0

Får han bra mat och vilken temperatur håller hon i vattnet? :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

mejamylove
0

han får bra mat, han får både torrfoder o svarta mygglarver o vattnet e på      27-28 grader Glad

Lindzen
0

Hm, egentligen bör hon ha matat upp båda två innan hon försöker para dom (i separata kar). Och då räcker inte torrfoder och svarta mygg. När man säger "mata upp" så menas det mat 3-4 gånger om dagen i lagoma portioner så de hela tiden har mat i magen. Mata med artemia, oxhjärta, väldigt proteinrik granulat, grindal mask, köttfärs etc.

SEN kan hon försöka få hanen att bygga skumbo. 

Reagerar hanen nåt på honan? Alltså simmar han fram och spänner upp sig och blir halvt galen eller bryr han sig inte alls? Om hanen har gått med honan tidigare i samma kar och är van vid andra honor i närheten så är chansen pytteliten att han försöker bygga skumbo och vela para sig med honan. Det gäller att ha dom vana att gå utan honor.

Mandelblad kan också hjälpa, de färgar vattnet till sk svartvatten som tropfiska fiskar vill ha. De ökar också leklusten hos kampfiskar och håller svampsjukdomar borta från äggen och fiskarna.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

mejamylove
0

hon har matat upp dom i 4 veckor nu med mat 4 gr per dag, hon matade dom med oxhjärta oxå kom bara inte på vad det hette kom bara ihåg att det typ e en Piraya på förpackningen, o han fäller upp fenorna när hon är nära kanten till hans akvarium.Obestämd fattar inte vrf han inte vill bygga skumbo!!

Lindzen
0

Sätt honan i samm kar som honom, men i en genomskinlig yngelbox. Då kommer han se henne hela tiden.

Mvh Linda

mejamylove
0

oki ska säga det till henne, hon e inte så aktiv här på iFokus så ja får fråga ist :P

mejamylove
0

Nu visar det sig att dom är syskon kan det ha något med saken o göra?

och är det ingen bra id´e att para syskon med varandra? jag vet ju att kampisar e rätt hårt inavlade redan

Lindzen
0

Att de är syskon tänker de inte alls på, de har inte så långt minne och bryr sig inte heller.

Inavel är inte bra om man håller på i mer än 2 generationer, man bör försöka få in nya gener få och då.

Mvh Linda

mejamylove
0

Jag tror att föräldrarna är linjeavlade är det dåligt då om syskonen parar sig?

Lindzen
0

Det beror på hur de ser ut och hur syskonen ser ut. Är det mycket tendens till inavel så bör man inte para dom utan försöka hitta någon annan linje att para med.

Mvh Linda

mejamylove
0

dom ser inte inavlade ut, de ser helt friska ut men hanen har nu dött, fast han bara var ett halvår fast det var för de gav honom pressad vitlök ;(

Lindzen
0

Hm, ja asså det kan vara väldigt små saker som tyder på inavel som ett otränat öga inte kan se. Du får gärna visa bilder.

Mvh Linda

mejamylove
0

Ja ska se om jag kan fota dom :P