Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 1586 ggr
ivanhoe81
0

otur med fiskar nu med

har upptäckt att jag inte enbart hade problem med mina smådjur utan verkar ha råkat ut för fenröta hos mina fiskar med, fick ta bort en guppyhona som jag missat att halva bakfenan var borta (förmodligen så gömde hon sig i växterna eller i grottan då jag kollade till fiskarna)

verkar ha otur med alla djur jag skaffar, ohyra och rossel på smådjuren, fenröta hos mina fiskar protesterande katter

hoppas jag klarar av kampfisken som kommer i slutet på veckan (ska ha honom i ett annat akvarium än det med fenröta)

ska åka upp till akvariebutiken senare ikväll och se om de har medicin inne mot fenröta
men jag undrar vad som kan ha orsakat detta, allt har blivit kokat rent (utom sanden som kommer från ett akvarium som varit igång i 6 år utan problem) har jämn temperatur på 24grader, men jag tror att jag har hårt och kalkrikt vatten för det svämmar nästan över av sniglar (om jag inte haft dvärgbotiorna)

det var min mor som sa att jag hade fenröta, hon såg an ljus hinna längst ute på fenorna med

Lindzen
0

Är inte 24 grader för kallt för guppys? De är ju tropiska fiskar, tror nog de skulle trivas bättre i varmare vatten på typ 26-28 grader. Kan ju vara så att kallt vatten och ev dålig mat(?) kan försvaga imunförsvaret. Sen är också guppys bland de svpraste fiskarna att hålla nu för tiden, de föds upp i så speciella förhållanden att de inte klarar av vanliga kar.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

ivanhoe81
0

har läst att man kan hålla guppys ända ner till 20 grader, men zoopet skriver mellan 22-28grader, han på akvariebutiken sa mellan 24-25 grader är lagomt han har sina i 25 gradigt vatten

jag bad om bra mat då jag köpte fiskarna

godisgrisen
0

Nja guppys är inte så känsliga för kallt vatten så 24 g borde räcka bra. Däremot är de jättekänsliga för dålig vattenkvalitet riktigt gnälliga med sånt är de. Jag tror inte medicin är grejen, utan små dagliga vattenbyten tills värdena stabiliserar sig. Guppy tål inte stora vattenbyten så bra heller så var försiktig. De är jättkänsliga för flytt och nyrenoveringar i akvarier så det kan vara det för du hade väl ett ganska nytt akvarium va?

ivanhoe81
0

det  är ju nytt men jag behöll runt 60 liter av deras gamla vatten då de fick flytta in i det nya akvariumet

men jag har läst att fenröta ska behandlas med medicin
jag vet att det är fenröta då kanterna på fenorna har en tunn beläggning och att fenorna försvinner

funderade först på ifall mina kardinalfiskar tog sig ett bett på stjärtarna men även de har en beläggning på sina fenor

tesselituss
0

De kan komma om inte vattnet är helt i ordning, nån obalans i vattnet. jag brukar köra mytylene blått för slippa sånt när man byter kar och så. Särskillt om de e nystsrtat! :) hoppas du får i ordning på de!

Kram /Tess

tesselituss
0

Komplitera med att de spelar ingen roll om sanden gått i annat kar, utan de kan bli väldig obalans när man startar upp. då fiskarna du köpt inte har samma bakteriflora du har i karet, därför är dd viktigt att koppa in fiskar långsamt!

Kram /Tess

ivanhoe81
0

oki, jag lyssnade på han som säljer fiskar och han sa att det räcker med att ta ett gammalt grus så har man rätt bakterier (köpte gruset av honm som säljer fiskar här)

men jag ska upp och prata med honom snart om det med fenrötan

men upptäckte nyss att jag hade en överlevande guppyyngel i karet så jag får fråga om man kan medicinera även om man har ett yngel i karet

godisgrisen
0

Fenröta är ju inte direkt en sjukdom utan ett symptom på just dåligt vatten. Det är bakterier som får fäste för att fisken är försvagad av dålig vattenkvalitet. Om man tillsätter mediciner behandlar du inte orsaken till sjukdomen. Så förbättra vattnet med en massa små vattenbyten är det enda som hjälper. Hur mår ynglet? Är stjärtfenan bred och fin eller smal och ihopdragen?

ivanhoe81
0

jag ser inte så mycket den är ganska liten än, men ser på de äldre guppyhonorna att den är smal och ihopdragen och hanarna har små hack i fenan

hur kan man få dålig vattenkvalite när man gör vattenbyte varje vecka som man ska??

ska se vad han på akvariebutiken ger mig för råd

godisgrisen
0

#9 Det är oerhört svårt att få allt att funka i ett nystartat akvarium det blir nästan alltid lite knas med vattnet även för jätte erfarna akvarister. Ofta får man hålla på och mixtra lite de första månaderna innan allt sätter sig. Nu vet jag inte hur mycket fiskar eller antal liter du har heller men i början ska man för att klara sig från problem ha nästan löjligt få fiskar ca. 5-6 Guppy i 100 l första månaden är lagom har man fler får man oftast problem.

ivanhoe81
0

#10 jag har 200liter och en del fiskar

• 8 Guppy (3 hanar och 5 honor, har haft 7 honor) plus ett yngeö
  • 4 svärdbärare
  • 2 dvärgbotior
  • 2 malar
  • 11 neontetror
  • 10 glödbandstetror
  • 2 metalpansarmalar

hade alla utom svärdbärarna och metalpansarmalarna i mitt lilla 63 liters akvarium då jag bytte till det större

godisgrisen
0

#11 det är rätt många i ett nytt kar ja. Det kan vara därför du har problem och det är inte konstigt att du ser det först och kanske bara på Guppy för att de 'är så känsliga för nitrit och annat som kan bildas i nystartade akvarier. Köp inte mer fisk på ett tag och gör små byten så kommer det säkert att bli bra 200l är en trevlig och lättskött akveriestorlek så om ett tag kommer allt säkert att ordna sig.

ivanhoe81
0

fick ett medel som jag skulle testa, han sa att jag skulle vänta med småbytena av vatten i 6-7 dagar, men jag bytte 10% av vattnet innan jag droppade i (eller hällde i 10ml av medicinen)

märker på den neontetran som jag var orolig för att den verkar vara lite piggare iallafall så någon skit hade jag nog som medicinen hjälpte mot

men jag har medicin nu för 4 gånger till i mitt 200liters akvarium

det medlet som jag köpte är Sera Omnipur och ska hjälpa mot de flesta sjukdommar, bakteriella infektioner, fenröta,svampangrepp etc

[Tassy]
0

Oj vad mycket fisk. Under hur lång tid har du introducerat dem, hur nytt är karet? Jag har mindre fisk i mitt 300L och det har varit igång i snart ett år..

panasermalarna vill väl vara i ett lite större stim? Vad är det för andra malar du har? Ancistrus? Hur gör du vattenbyte? Har du gjort dropptester på vattnet? Vad har du för pump etc? Det känns ju spontant som ditt kar har alldeles för mycket i sig såhär tidigt.

ivanhoe81
0

jag ska köpa några mer metallpansarmalar men nu får jag vänta ett litet tag, minns inte vad det var för andra malar men de skulle iallafall räcka att ha i det lilla akvariumet

jag har köpt några fiskar varje vecka men de flesta fiskar hade jag i det gamla akvariumet då jag bytte till det större

det är en innepump jag har minns inte riktigt modell eller styrka men det ska räcka till mitt 200 liters kar iallafall

tesselituss
0

Ett tips för slippa mkt av de dåliga vattnet är o skaffa en ozonapparat! Debryter ner nitrit o bakterier. har de i alla mina stora kar o får aldrig nitritspikar o dyl! :)

Kram /Tess

ivanhoe81
0

nu har jag upptäckt att det inte enbart är ett överlevande guppy-yngel, det är minst 3st, 2 av dem är lite tuffare och simmar bland de stora fiskarna, den tredje som jag sett håller sig inne i växterna än så länge

skulle inte förvåna mig om det snart kommer ut fler yngel ur den täta växtligheten som jag har i ett hörn

efter en vecka med medicinen så verkar de vara mycket piggare

tror att jag fick in någon sjukdom då jag köpte 3 guppys på en annan djuraffär än vad jag brukar, har fått höra i efterhand att man brukar få sjuka fiskar från det stället