Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1452 ggr
Bunn
0

Äppelsnäckor!?

Hejsan!

Jag köpte för ca. 2 veckor sedan ett akvarium med div. tillbehör så som växter, sand m.m.

Efter ungefär en vecka så upptäckte jag att jag visst hade fått en liten snäcka med på köpet också!

Sökte på Google och tyckte den var väldigt lik en äppelsnäcka. 
Jag undrar nu hur ska jag ta hand om den på ett bra sätt?

Vad vill den ha för temperatur, miljö etc.
Vad äter en snäcka?

Jag har planerat att ha guldfiskar i mitt akvarium, passar snäckan ihop med fiskarna?

Jag har aldrig haft snäckor tidigare och det var helt oplanerat att skaffa någon, men nu bor den i karet och jag har inte hjärta nog att 'göra mig av med den' så jag hoppas innerligt att någon kan ge tips och råd på hur jag ska kunna ge den lilla krabaten ett så bra liv som möjligt.

Stort tack på förhand!
MVH/Bunn

[dynamitella]
0

Lägger du ut en bild på snäckan kan jag till 99% artbestämma den :) Men är det en äppelsnäcka så är de lätta att ha med att göra.

Äpplen mår bra i de flesta temperaturer i akvarium. Men helst inte under 20-22 grader. 25.5 vore väl den perfekta graden, då de förökar sig och blir snabbare då.

Vilken temp ska du ha till guldfiskarna? Vi har våra i 25 grader, och de mår bättre än någonsin, men det var ju inte planerat.. (räddningsuppdrag, haha).

Men som sagt. Lägg ut en bild så jag får se att det inte bara är en physa :)

Bunn
0

#1 Tack snälla för ditt svar :)

Jag har tyvärr ingen bild på den, men ska försöka ordna det så snart som möjligt.

Det är 26 grader i akvariet just nu.

Kan snäckan bo ensam med fiskarna eller måste jag köpa flera snäckor?
Hur vet man skillnaden mellan könen? (Eftersom jag inget kan om snäckor eller uppfödning/avel så vill jag inte gärna ha ägg)

Kan man ha flera snäckor av samma kön?

[dynamitella]
0

Gör så :) Det är säkert ett äpple. Hur stor är den? Vilken färg?

Ska det vara 26 sen också, med guldfiskarna? Jag bara undrar, dömer inte om det är fallet, inte alls.

Den kan bo ensam, det är ingen fara. Men de är enkönade, som oss, så det är svårt att hitta två honor eller två hanar. Man ser det nästan bara om de parar sig (hanen sitter då snett ovanpå honan).

Så i ditt fall är det nog säkrast att låta den gå ensam :)

Så jaja, man kan ha flera av samma kön, men då måste man först etablera könet på den nuvarande, och på den kommande. Haha. Men äggen läggs ovanför ytan, på antingen glaset eller i eventuell armatur. De är lätta att ta bort och kasta innan de blir bebisar efter en månad.

Bunn
0

#3 Tack för ditt svar :)

Den är ca. 2-3 cm och gul/vit. Den har långa 'spröt'/tentackler på huvudet.

Jag är alldeles ny på detta med akvarier och fisk, men jag vet att guldfiskar trivs bäst runt 22-24 grader, men jag vet inte hur jag ska göra för att hålla temperaturen där.

Kanske någon har tips?

[dynamitella]
1

#

Då är det en äppelsnäcka :) Physor är mörka, och posthorn är inte heller så ljusa. Inte heller har de äpplenas roliga antenner.

Oroa inte dig :) Sommaren kan vara svår.. Då fungerar det ibland att sätta små fläktar som kyler ner vattenytan (helt vanliga bordsfläktar), nogranna vattenbyten med svalt vatten. Det går också att släppa ner lite isbitar om sommaren, så att vattnet inte går över 27 grader.

Men nu på vintern och resten av året, är det bara att ha rumstempererat vatten.

Men en sak är mycket viktig. Hur stort är akvariet? Guldfiskar och slöjstjärtar behöver några hundra liter. Jag vet inte hur insatt du är.

Bunn
0

#5  Stort tack för svaret och för tipsen! :)

Akvariet är på 350 Liter, inga små guldfiskskålar här inte ;)

Jag startade en tråd (Frågor kring guldfisk/slöjstjärt) om du vill läsa.

MVH/Bunn

[dynamitella]
0

Då förstår jag :) Det är en av de få trådarna jag inte petat i. Haha.

Men det blir superbra! Du är duktig med att läsa på och vilja ta reda på allt för fiskarnas bästa.

Bunn
0

#7 Tack så hjärtligt mycket! :)

Absolut vill jag att mina djur ska ha det så bra som möjligt och kan man inte så måste man först ta reda på vad som gäller för att kunna ge djuret (oavsett vilket djur det är) den omsorg den behöver och förtjänar.

Bunn
0

Vill gärna ha mera info om snäckan, vad vill den ha att äta tex?

Nåt annat som kan vara bra/kul/viktigt att veta? :)

Tack på förhand,

MVH/Bunn

[dynamitella]
0

Här har du en väldigt bra sida :)

http://appelsnackor.webs.com/ppelsnckor.htm

Bunn
0

#10 Tack så hjärtligt mycket! =)

Kika gärna in på min guldfisk-tråd också :)

MVH/Bunn

[Hjärnans-virvlingar]
0

Bunn: Kan du inte ladda upp en bild på snäckan?

Bunn
0

#12 Jag ska försöka göra det så snart som möjligt! =)

Bunn
0

Har i över en halvtimme försökt lägga upp bilder på snäckan. men det går inte :s

Förstår inte vad jag gör för fel :(