Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 4014 ggr
Loricari
0

Mina räkor vill inte "romma"!

Jag har trevliga WP - white pearl, även några grundfärgade pearl (vad de nu kan heta - kom med när jag köpte dessa, trodde de kanske var unga amano).

De verkar må hur bra som helst, Den ena hade rom och fick bebisar som vuxit upp hos mig, men nu vill de inte bli "gravida" igen!

Eftersom de är nästan genomskinliga ser jag att honorna går med rom bakom huvut, men sen blir det inget mer. Tycker att minst en av de vita samt minst en av de naturfärgade ser ut att vara hanar.

Jag har surt vatten där jag bor och har numera lagt i lite snäckskal för att få upp surheten och hårdheten något. Byter "ytvatten" en gång i veckan, och slamsuger lite mera också en gång i veckan. Har en väldans liten burk till dem så jag måste göra så. De får olika räk-mat, lite frysfoder och något grönt då och då. Det finns bra med gömställen…. Jag fattar inte!

Någon som har någon idé?

[dynamitella]
0

Hur tänkte du nu? Du får ju hårt vatten av snäckskal, inte surt.

Hur stort är akvariet, och hur många räkor har du där (andra invånare?).

Mitt tips: Gå ut och plocka bruna löv. Torka dem i ugnen i 200 grader i ett par minuter. Tyng ner med en sten eller liknande i akvariet.

Du kan också mata dem med kokt morot, broccoli, brysselkål, och andra roliga saker. Variera kosten, och slarva inte med vattenbytena :)

WP trivs i både surt och hårt vatten.. så jag tror inte att vattnet är problemet.

Loricari
0

Jo, jag har surt vatten, ibland blir det under 6* så jag tänkte att jag skulle höja värdet något.

De har bruna (kokta, istället för ugnade) torra eklöv alltid. Lägger i nytt så fort det börjar ta slut.

Just morot och brysselkål har de inte fått men annars kokt sallad, kokt fryst spenat, kokta skalade ärtor, broccoli, m.m.

Jag har 5 olika räkmat, sen får de av malmaten ibland, har i helgfoder-klumpar ibland, och lite så…

De har, som sagt, litet. Bara 10 l. Det är därför som jag måste byta vatten så ofta som två ggr/v. Men värdena på testerna är alltid fina (förutom surheten då). Antal ca 12-15.

Det är lite på prov. Jag har nämligen svårt att få räkor att trivas hos mig. Har misslyckats med körsbär - hur det nu går till! Det enda som trivts hos mig var crystal red (och black) men de dog ut för de blev för inavlade till slut. Det är därför jag valde så smått (och för att jag hade sån liten burk ledig) för att kunna se och hitta dem hela tiden och se om de skulle trivas. Ha koll, helt enkelt! ¨

Sist jag provade var i mitt 63 l. Men eftersom jag har i bra med gömställen och växter så kunde jag inte se t.ex. om räkorna åt, hur de mådde osv. Då provade jag gula räkor (körsbärs-färg-variant), men de bara försvann. Det tog några veckor…

Har bara några "skräpsnäckor" som sällskap,

[dynamitella]
0

Då låter allt bra. 10 liter är lite väl trångt för att få massa bebisar i. Men de ska ju kunna försöka ändå.

(och OJ under 6?!, det är ju deras absoluta gräns. Minska då lite på löven, då de sänker ph.t rejält, och buffra på med massa äggskalskross, snäckskal och kalcium. Och gör tätare vattenbyten (kranvattnet är ju ganska hårt)).

Du gör allt annat perfekt i alla fall. Det förväntade jag mig inte :) Dina räkor verkar vara mycket glada. De kanske är känsliga mot surheten bara :) Mina crystals vill inte få rom i mitt med 7.8 pH, men rainbowsen ynglar av sig konstant.

Så det her nog helt med arten att göra, du :)

Loricari
0

Kranvattnet här hos mig är mjukt och surt, det är det som är grundproblemet! Egentligen är jag guppieot, alltså galen i Guppy (och alla andra ungfödare).  Men det har jag fått lägga ner!

Har ett litet kar på 50 + l. i köket med äppelsnäcksbebisar (dessa är inte heller så glada, ska inte skaffa såna igen) och de har snäckskal som bottenmaterial. Även lite vanlig sand, men mest snäckskal. Där har jag fått upp ph till 7! Härligt! Så däri har jag numera också några guppies för att se om detta konstgjorta vattenvärde går att hålla i längden! Köpte en hel hink med snäckskal för höns, så jag har ett tag Skrattande.

De har bara ett eller två löv i varje burk, just pga detta. Inte heller så mycket rötter och annat surhetssänkande. Men med lite grann snäckskal så är L-malar, skalarer, Diskus, och alla tetror väldigt glada! Skulle nog ganska enkelt kunna skapa ett äkta svartvattensakvarie, men det är ju inte så fint!

Nu har jag köpt ECS substrat som ska få ersätta gruset, eftersom jag har bl.a. rött grus, sånt färgat. Det ska guppisarna få istället ihop med snäckskalen. Det är ju ph-stabiliserande, så jag hoppas på detta ihop med lite snäckskal… Annars får jag försöka i 60+l. istället igen.