Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1255 ggr
JaneDoe
0

lågt ph

Upptäckte nyss att det var väldigt låht ph i mitt lilla kar, runt 5-5,5 bara, detta gillar absolut inte snäckorna o deras skal har börjat visa tecken på o ta skada av det.

Jag har både äggskal o kalksköldpadda i karet o trodde detta skulle hålla ph på en bra nivå men tydligen inte.
har haft en bit ph neutraliser block i med o stoppad enu i resten av blocket o hoppas på att det ska höjas.

Funderar på varför det blivit så lågt i just detta kar, det sköts på samma sett som det stora (som ligger på 7-7,5 i ph), har dock annat grus i det lilla karet, ett svart smått ganska "lätt" grus, kan detta göra att ph är så lågt?.

Idag kläcktes det massor av små äppelsnäcksbebisar där i och det går några kvar från förra kullen med + att det sitter 3 klasar till som jag tänkt o låta kläckas, så jag vill ha upp ph så fort som möjligt för att de ska ha det så bra som möjligt.
Även 5 vuxna äpplen och ett gäng räkor (amano och red crystal) bor där i just nu, men de vuxna äpplena och räkorna ska snart få flytta upp i stora karet igen.

I inrending är det en keramik grej (mur) och en grotta och sen är det växter såklart, mycket snabbväxande sånna.

Kommer denna neutraliser sten/block o räcka eller finns det andra sett att få upp ph:t?

tesselituss
0

Du kan stoppa in kalk i filtret. vet inte om de kan bero på gruset, de borde inte bero på de så länge de inte är typ nån torv. Skumt att ph varierar så mkt. I mina kar skiljer de typ 0.3 ungefär. Hoppas du får ordning på de!

Kram /Tess