Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 3022 ggr
LillyB
0

Chitala Ornata och andra monster?

Jag hade för ett par år sedan en Chitala Ornata på 50cm och det var en otroligt läcker varelse.
Min gamla kniv: http://www.youtube.com/watch?v=H9evHi0KhhA
Akvariet var nyflyttat där och precis igångstartat, därför ser det inte så trevligt ut.
Jag har tyvärr inte kvar den eller akvariet längre av flera anledningar.

Men jag är nu sugen på att skaffa mig en ny liten knivbebis på ca 8cm, men då vill jag ju veta hur fort dessa rackare växer. Den jag hade var stor redan vid köp så jag har därför ingen vidare koll på det.
Hur stort behöver de små ynglen ha i liter? Och ungefär hur länge kan de bo kvar där innan man behöver uppgradera?
Finns det andra monster ni skulle kunna tipsa om som växer ganska långsamt och som inte gömmer sig helatiden?
Har efter ett par år utan akvarium blivit riktigt torr i skallen då det kommer till arter! Hehe

Är intresserad av att ha ett eller en mindre grupp långsamt växande monster främst av bekvämlighetsskäl. Ska jag börja med akvaristik igen så vill jag inte köpa ett 750L direkt utan jag vill börja med något mindre och känna efter. Jag är heller inte så förtjust i vanligare fiskar. Tycker att det känns kul med fiskar som hänger med ett tag, man får se dom utvecklas länge och de blir mer personliga. Och dessa monsters matvanor är minst sagt spännande. ;)

Tacksam för all hjälp jag kan få! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Otario
0

Oh vad roligt med en till monsterälskare! :D Skulle vilja tipsa dig om denna sidan: http://mfksweden.forum24.se/ om du har lite mer avancerade monsterfrågor, där finns massor av erfaret folk!

Min pojkvän har två ganska små Chitala ornata, kan be honom svara på detta senare idag.

Vilken volym på akvarium tänkte du starta med? Det avgör en hel del.. Men jag skulle vilja rekommendera fengäddor! Äger själv en Polypterus Senegalus som är min absoluta favorit i karet. Det är den minsta i släktet Polypterus. Den bor i ett 222L tillsammans med 2 pictusmalar, en gibbiceps och en Synodontis eupterus. Synodontisar är också väldigt trevliga! Kanske inte så mycket till "monster" men de äter iaf endast köttig föda.

Sedan finns det ju hur många arter som helst av Ormhuvudsfiskar (Channor). Har själv ägt två Channa bankanensis, men den sorten skulle jag inte vilja rekommendera tyvärr.. väldigt skygga och gömde sig helst hela dagarna. Här är en lista på alla channor, samt storlek och temp: http://mfksweden.forum24.se/mfksweden-about1382.html

Annars kanske Hujeta.. De vill gärna vara några stycken. På infosidorna står det att maxstorleken är 70 cm, men ingen som har haft dessa har fått dem större än 25-30 cm som max. Glupska och tar nästan allt man slänger i karet!

Denna fisken: http://www.aquaticcommunity.com/se/fisk/duckbillcatfish.php vore en liten dröm att få äga, lagom storlek och allt! Slutar oftast att växa vid 30 strecket, men kan tydligen bli upp emot 60 cm(?). Sedan finns det ju ännu större modeller på shovelnoses.

Öronålar, Ctenopoma acutirostre (minimonster, älskar dessa!), pilnäbbsålar, black ghost.. Ja, det finns så många roliga! Men gå in på länken jag länkade till längst upp, det kommer du inte ångra ;)

Lycka till med vad det än blir!

/ Emma

LillyB
0

#1: Jo jag känner till MFK Sweden :D Men jag känner mig inte riktigt hemma i forumet så tänkte fråga här först, men kanske kan fråga där också! :)

Han får gärna svara! :D

Åh ja, fengäddor är superfina! Channor också! :) Har haft Polypterus Senegalus, Channa Bleheri, Polypterus Endlicheri, öronålar, Black ghost, pilnäbbsålar, faktiskt också några Ctenopoma acutirostre :D Otroligt charmiga! Dom hade jag faktiskt glömt, skulle kanske kunna ha en liten grupp såna och en liten Channa/Fengädda/Knivfisk?
Hujetan var stilig, men isåfall är jag nog mer intresserad av fenisar eller liknande! :)
Sorubim Lima är riktigt läckra! :D

Jag skulle helst vilja börja på runt 150-200L, och jag uppgraderar ju såklart då de växer ur det! Men är det alldeles för litet även för småttingar? Jag köpte en grupp bassyngel (Cichla Ocellaris) och hade i ett stort akvarium men jag tyckte bara att de försvann och verkade ha svårigheter. Så min tanke är att ha ett monsteryngel-kar att starta upp akvaristiken med igen. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[xhristoffer]
0

#1 rättning jag har en chitala ornata kvar

#0men jag tycker inte den har växt överdrivet fort från 12cm till 15 cm på 3 månader så jag tycker inte dom växer hur fort som helst kan rekommendera gars helst florida om du inte vill ha en som blir en jätte rätt så snabbt med. channa och det kan funka men så fort nån blir större 'n den andra kommer dom andra kanske bli mat. jag tycker du kanske kan skaffa dig några fengäddor polypterus endlicheri kanske och en chitala ornata eller fler, du kanske kan ha en channa av något slag men vänta med det till som andra blivit lite större då min erfarenhet av channor är att dom växer rätt fort och kan bli rätt aggressiva mot mindre fiskar :) och kanske en eller flera hujetor hoppas det hjälpte dig nåt :)