Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: malar
Läst 5365 ggr
Stoodyear
0

Liten asiatisk algätare "flygande matta"

Någonting med pleco heter den (glömde memorera namnet givetvis..), hjälp mig jag skulle gärna vilja ha tag på lite mer fakta om den!

Liten, randig emot spräcklig, platt och ser helt enkelt ut som en flygande matta. Rörliga ögon, och eftersom affärerna inte har finkornig sand så sitter den oftast på rutorna där.

Reby28
0

Plecostomus?

Stoodyear
0

Nejnejnej ;) Den blir ju stor! Och är väl inte från asien?

Denna ser ut som en liten rocka nästan men med delade fenor på mitten typ. Älskar fin sand som den filtrerar! Ska vara från asien och sluta på "…pleco" Skulle tippa på att den blir högst 7cm.

sallad
0

Det är en strömkrypare! Sök på borneo sucker ;)

-Rasmus 🌈

Stoodyear
0

HITTADE DEN!

EN HONGKONG PLECO! Vilka sötnosar!

sallad
0

Ingen pleco är väll från Asien?

-Rasmus 🌈

Stoodyear
0

Synd att dem trivs i väldigt strömt vatten annars hade jag köpt några att ha med mina honungsguramis!

Stoodyear
0

Nä, det är ju ett felaktigt populärnamn, söker man på hongkong pleco får man upp träffar :P typiskt när dom virrar till det!

Reby28
0

Ååååh dom där är ju så söta, de har såna på Djurmagazinet i den tanken där de har torpedbarberna, funderar på att skaffa någon sådan till min Asienburk när den är igång.

Någon som har länk om denna fisk på zoopet?

[dynamitella]
0

Sewellia Lineolata, heter den.

Stoodyear
0

Och där var det korrekta latinska namnet ja! Tack :)

[dynamitella]
0

Inga problem :)

Kom ihåg att de (kan) vara lite svåra att ha med att göra. Med kost och surhet på vattnet :) Bara så att alla har koll på hur det ska se ut.

Mysisa
0

En sån där har jag också.

Djuraffären sålde den till mig som en mal o jag gick hem o googlade på alla olika sorters malar jag kunde komma på för att hitta vad det var för fisk.

Tillslut hittade jag en bild på den på ett forum med ett latinskt namn under, Sewellia Lineolata googlade lite till och kom på att det är ju en strömgrönling vi köpt, tillhör karpsläktet, ingen mal alls..

Va in till djuraffären i helgen igen och skulle köpa en ny pump till grönlingen, dom gillar ju som redan skrivet strömt vatten.. Försökte förklara för försäljarna där vad vi hade köpt för fisk, " den ser ut som en mal, men det är ingen mal, tillhör karp släktet"..

Hade dom minsann aldrig hört talas om.. Alla fiskar dom hade som såg ut som malar är malar Obestämd

Tror jag ska sluta handla där

minavitas.wix.com/kennel

Stoodyear
0

#11 Själv blir det ingen, mina hónungsguramis skulle stressa ihjäl sig om jag vred upp pumpen till strömkryparens villkor. Så den faller bort dirr, men någon annan algätande art att ha med just guramis som trivs i stillastående vatten?

theraphosa
0

Jag köpte ett par förut och bruden som solde dom (hade noll koll) och sa att de va en gätte bra algätare/mal, jag hade ju aldrig sett sånna förut och tyckte dom va så söta med sin "kjol". Sen när man haft dom i akvariet nått dygn märke jag att dom vart hängiga, kolla upp arten på internet och såg att de inte alls va en mal osv… och sen dog dom.
Man ska inte lita på alla som jobbar i djurbutiker, särskilt när de handlar om fisk för där är inte alla så kunniga, men har man tur så hittar man nån bra.

Om jag vill veta att den jag pratar med kan nått brukar alltid fråga om de går bra att ha neontetror tillsammans med skalarer, svarar dom "ja då" så vet jag att dom inte kan nått ;) haha.

Reby28
0

#12 #14 Intressant. Vad vill de käka då? Hittar ingen infosida för dem på Zoopet.

theraphosa
0

#15 Ne de finns inte så mycke där, men jag sökte runt som en tok på halv keffa sidor men jag antar att dom äter småsaker i sanden, vill minnas att de typ "filtrerar" sand och efter som att de är en karp släckting så antar jag att de äter de mästa dom hittar, inte bara alger.

Och jag kolla runt lite snabbt nu och såg att nån på zoopet lyckats få dom att leka! fett kul. Men läste oxå att dom är ganska ovanliga och troligen viltfångade om man ser dom i butik… Så man kanske inte vet såå mycke om dom än.