Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1400 ggr
akvariet
0

hur skickar man snäckor?

har sett hur många som hälst som skickar snäckor och har tänkt och tänkt och tänkt men kommer inte på hur man gör, jag menar de är ju ändå levande varelser…

hur gör man? skriv så detaljerat som möjligt (är lite trögfattad)!

Tacksam för svar!

sussa08
0

Det är olagligt att skicka levande djur på posten, men när jag skickat snäckor har jag lagt dom i en rengjord snusdosa med en våt bommulstuss eller pads. Sen läger man dosan i ett bubbrlkuvert och postar! :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

akvariet
0

men känns det inte väldigt "oroligt" när man skickar iväg dem? jag menar, tänk om de dör, så får den som ville ha dem bara en massa döda! :S

sussa08
0

Att de dör händer otroligt sällan, så länge man vet vad man håller på med och inte gör på fel sett! Inte skickar när det är för kallt eller för varmt osv :)

De klarar sig ett par - tre dygn i en snusdosa, beroende på hur många man lagt i :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

akvariet
0

jaha, det var ju bra… undrade för att jag kanske kommer få småttignar i framtiden och gärna kommer vilja sälja bort några…

[Tassy]
0

ungefär vid vilken temperatur är det för kallt? hur fungerar det med heatpack?

[dynamitella]
1

Jag har skickat ca 300 snäckor detta året bara :)

Skickar i en mycket väl rengjord snusdosa (ja, jag också), med någon form av puffig vadd. Något som inte blir för kompakt, som papper. Jag fuktar vadden, så att snäckorna inte torkar ut.

Sen klär jag dosan i bubbelplast, och skickar antingen i brev eller i postens förbetalda påsar.

.. Jag har haft två dödsfall av 300. Så procentsatsen är bra!

Nu är det för kallt för att skicka utan heatpack. Du klär in heatpacket i kartong och frigolit, och lägger intill snäckorna. Men då behövs ibland en liten kartong/låda, då du inte vill skålla snäckorna till döds. Jag skickar främst snäckor på våren och sommaren, eller tillsammans med räkor (för annars är det inte lönt. Snäckorna kostar ju bara en tia styck).