Kan dom drunkna?
Två dagar i rad har jag sett att en äppelsnäcka sitter högst upp i en växt och sträcker ut sin "luft slang" mot yten. Och jag skojjar inte om jag säger att den är runt 5-6cm! Men den når ju inte vatten ytan. Så jag har lite försiktigt lyft upp den helt ovanför vattnet och då börjar den direkt att suga i sig luft.
Jag funderar på vad som händer om jag inte lyfter upp den. Kan den drunkna? Nu har dom borr i mitt kar i säkert 10månader och dom borde väl ha lärt sig att det bara går att få luft om dom tar vägen via glaset?
Sen funderar jag på varför ett par snäckor flyter runt. Ibland är det ingen och ibland 3-4 stycken som flyter.

Jag är långt ifrån expert, men jag tycker det låter som att du har för lite syre/för dålig syretillförsel i akvariet.
Är som sagt ingen expert, så jag kan ha fel.

#1 äppelsnäckor får bara sitt syre från luften.
// Dodat :)

Precis som #2 säger så tar snäckorna bara syre från luften. Frågan är ju varför dom inte lär sig att det inte går att komma så högt när dom klättrar på växterna?
De är väl inte så smarta djur :) De dör inte om de inte kommer till ytan på en gång heller, som vi skulle göra om vi fick slut på syre.
De kan ju gå i ide i flera veckor i bottensubstratet.
.. Så jag tycker inte att du behöver oroa dig :) Till slut hittar de rätt.
Om du är orolig kan du ju sätta ner någon grov växt som når lite ovanför ytan, eller ett par grillpinnar (om du inte är petig med utseendet).
Men det ska inte behövas :P

Aha okej. Ja det har jag ju inte tänkt på. Tyckte bara det var så synd om dom när dom sitter där och sträcker sig så långt dom bara kan också har dom 2-3cm kvar upp till ytan. Men då kan jag ju andas ut och sluta oroa mig :-)
Har du en ordentlig luftspalt? Minst 5-6 cm. Om jag förstått rätt ingår det i deras livscykel att gå i dvala och flyta runt ibland. Så gör mina också. Då lever de längre. Jag tror nog att de har så pass mycket överlevnadsinstinkt för att se till att de får luft när de behöver.

För att få luft behöver dom inte 5-6cm luftspalt. Nu har jag nog ca 8cm iofs. Men den behövs mest för att dom ska kunna lägga sina ägg över ytan, inte för att dom ska få luft.
Nä kanske inte, det är bara vad jag fått lära mig :)