Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 7661 ggr
[Em_I_Am]
0

Svärdbärare + vad?

Jag har fortfarande inte bestämt riktigt vad jag ska ha i mitt kar. Va iväg o tittade lite i en zoobutik på några fiskar jag va intresserad av men gillade inte riktigt dom när jag såg de i verkligheten. Däremot föll jag för svärdbärare! Vilket jag aldrig trodde jag skulle göra. Har aldrig tyckt de va särskilt fina ens. Men då har jag bara sett de vanliga orange med svart. Han hade massa olika svärdbärare i otroligt vackra, ljusa färger med lite starka mönster på. Vet inte vad sorten heter då det bara stod Xiphophorus  helleri på karen.

Men de ska väl vara lätta o vill ha ph 7-8 vilket kan funka bra med mina blivande äppelsnäckor. Vad passar att ha tillsammans med svärdbärare i ett 165 liters kar? Har läst att de gärna vill ha en del växter o gärna lite flytväxter också. Vill inte ha något som kan tugga på deras fenor.

En del guppy´s är fina men har sett många kar med sjuka guppys i olika djuraffärer. Har fått för mig att de inte är så lätta som man kan tro trots att de är så vanliga?

[dynamitella]
0

Jag slår ett slag för endlers (guppy), och korallplatys.

Korallerna är små och artiga fiskar :) De blir inte heller så stora som vanliga platys.

Men du, du kanske borde kolla om någon privatperson har lite fiskar över? Hade du bott här nere vid Landskrona kunde du fått en näve friska guppys. Jag tycker inte heller om att köpa ifrån affärer med dåliga fiskar.

[Em_I_Am]
0

Endlers har jag tittat en del på men inte sett så mycket av dom live att jag kunnat bilda mig någon riktig uppfattning tycker jag. Men ja, de verkar vara små trevliga fiskar så det är absolut en möjlighet :)

Finns korallplaty i fler färger än de där orangea? Vet att man inte borde välja fisk efter färg, men jag hoppas fortfarande på att hitta de perfekta fiskarna i lite ljusare, pastelliga eller pärlemo. Fanns så fina svärdbärare där jag va i silver o med ljust ljusa fina färger som nästan gick åt det rosa på en del. Gillar inte de allt för knalliga guppysarna heller. Tycker de ser så konstgjorda o nästan målade ut. Kanske därför jag inte riktigt fastnat för endlers heller :S Herregud, jag kommer ALDRIG få några fiskar haha! Om jag ska köpa Guppy tex vill jag välja ut de jag vill ha som inte är så extrema, men det får man väl inte. De brukar väl bara ner med håven o ta det de får tag i :P

Det här är en snygg svärdbärare i mina ögon: http://www.flickr.com/photos/8908148@N08/5540447636/

[Em_I_Am]
0

Hade jag kunnat hitta såna här guppys hade jag inte tvekat. Såna här gillar jag :D

http://www.freewebs.com/communitytankfish/Livebearers/guppy.jpg

http://ppga.tripod.com/graphics/doitsu_hbpastels.jpg

http://cms.marsfishcare.com/files/articles/0308916%20guppy.jpg

Och den finaste av dom alla:

http://e0.aqua-fish.net/imgs/fish/guppy8.jpg

Lär jag väl kunna drömma vidare om att hitta. De flesta verkar vara himla färgglada o gälla i sina färger.

[dynamitella]
0

I see :)

Korallerna är djupröda, endast. Men det finns en mindre version också (lite större än korall), som finns i ljusblå/metallic och ljusare färger. Se till att ha matchande par bara. Hanarna är lite elaka mot olikfärgade honor ibland.

http://www.aquariumfish.net/images_01/platys_100521b2_w0480.jpg

Och i guppy/endlersväg, så tror jag att du ska satsa på viltformen :) Eller korsningar. De kan vara så himla trevliga att se på.

http://3.bp.blogspot.com/_E3P-Z4qQHY0/TAmvDz4QJSI/AAAAAAAAACw/B2FkY8FCd_Q/s1600/Endlers+Live+bearer1.jpg

http://imageshack.us/f/112/are1y2304mb1cq6.jpg/

Jättefin. Jag har ett par "gröna" svärdbärare (färgen kallas det, men det är inte den vilda äkta gröna, utan en odlad version, som ser likadan ut).

http://www.zoopet.com/tavlingar/data/534/medium/Gr_n_sv_rdb_rare.jpg

Väldigt trevliga :)

[dynamitella]
0

(de guppysarna du länkade till är väldigt vanliga) :)

JaneDoe
0

Mina blå metallic platys är inte elaka mot andra färger så det kan nog variera (har en blå hane en blå hona 1 orange hona o 1 gul hona) däremot var den orange hanen elak mot de andra.

Guppys anses inte lika lätta förut de är hårt avlade och blivit känsliga.

Jag har haft problem med dem medans alla andar arter har fungerat bra.

Jag tycker bättre om platy än svärdbärare men det är jag personligen.

Hos guppys är det ormskin som har fått mig o fastna (fast det är ju enbart hanar som har den teckningen).

[dynamitella]
0

Anledningen att jag nämde det var för att vi hade en hona i varje färg, och en hane i varje färg. Alla hanarna var elaka mot de honor som inte var av samma teckning som dem :) Oberoende av parbildning.

Så det var bara en varning :)

Och jag är också kär i snakeskin. Alla mina 50+ guppys i sällskapskaret är efter en endaste green cobra.

[Em_I_Am]
0

Oj så fin den blå korallen va! Den hade jag väldigt gärna haft! De är stimfiskar om jag förstått det rätt. Undrans om jag hade fått plats med ett litet stim koraller, svärdfiskar o guppys? Alla trivs väl bäst i större grupper eller stim?

Mitt kar är ju inte så stort.

Jag gillade den sista bilden på endlers, men inte den första så mycket. Vet inte varför. Jag vill gilla dom. Tycker de verkar vara bra o trevlia små fiskar :)

[dynamitella]
0

Det heter bara korall för att de är röda. De blåa heter nog bara blå platy :) Jodå.

Du kan ju ha 2 par svärdbärare, 2 par platys, och en handfull guppys (minst 2 honor/ hane).

Inom två månader lär du ha akvariet fullt av ungar :) Så börja inte med för många.

[Em_I_Am]
0

Jaha men vad bra. Då vet jag vad jag ska leta efter.

Haha ojojoj då får jag se till att skaffa lite yngelkar eller kassar. Hade varit roligt att få ungar o få välja själv vilka man vill ska stanna o sen sälja resten :D

Tusen tack för hjälpen! Finns rätt många ganska fina platys nu när jag ser efter. Har inte tittat så mycket på dom innan då jag haft fördomar mot dessa vanliga firrar precis som mot svärdbärare.

Tänk vad man kan ändra uppfattning. Hade någon sagt att jag skulle ha ett akvarium med svärdbärare, platy o Guppy hade jag vägrat för någon månad sen ;)

Synd du inte bor närmare dynamitella. Hade varit så roligt att få se dina fiskar o kanske få köpa några om du har till salu.

[dynamitella]
0

Jag känner lika dant :) Nu uppskattar jag levandefödare, då man får små presenter varje månad :) Haha.

Glöm inte att skaffa någon liten mal eller snäcka :) De hjälper en hel del med ständandet ^^

Ja, jag behöver bli av med både palettciklider, svärdbärare, räkor och guppyyngel. Tyvärr är ingen här nere speciellt insatt i akvarievärlden :)

[Em_I_Am]
0

Åh så spännande. För mig är det nästan ett måste att få avla lite också så det funkar perfekt för mig. Avlar både landlevande snäckor o hamstrar så fiskar är ett välkommet nytt projekt :D

Snäckor ska jag ha flera stycken. Ska köpa lite äpplen av Camilla när akvariet är startat o good to go.

Tänkte ha ett gäng corysar också eller något sånt fredligt. Kanske pandor :) Har du annat förslag på dammsugare tas det emot tacksamt också.

Hmm joo men jag bor ju i Småland o du i Landskrona va? Tar oss 1,5 timme att köra ner i så fall så för oss är det inte helt omöjligt. Hade tänkt köra till Åled men där kan jag inte stå o välja som jag vill för det är alltid så sjukt mycket folk där :-P

Men vi har inte fått igång akvariet än ens. Det ska silikonas om, pump o doppis ska köpas osv. Och nu över julen lär vi inte satsa på att köpa sånt. Så det är i så fall efter jul någon gång om du har något då.

Har du såna svärdbärare som jag menar också eller du har de orangea?

[dynamitella]
0

Aha :) Vad roligt! Jag har haft 7 generationer efter camillas. Skitfina blir de verkligen (nu har jag bara 4 avkommor kvar, efter att lagt ner akvarierna, flyttat till paris, och kommit hem igen illa kvickt).

Corysar <3 Haha. Bättre än så blir det inte. Kom ihåg att ha ett vänligt substrat då bara. Gärna fin sand eller rundade små(SMÅ) stenar :)

Utöver corys är ottosar mycket trevliga i små stim.

Min mormor (som bor ett kvarter bort) har exakt såna svärdbärare. Vi har flyttat dit en av mina kullar dit nyligen, och hennes identiska par fick nyss en kull också.

Så här kommer finnas så det räcker och blir över (om) ni bestämmer er för att komma förbi efter jul.

Just nu har jag bara gula och blonda guppys dock :) Har gjort mig av med säkert 40 stycken de senaste veckorna. Men nu är det dax att blanda in andra färger. Några speciella favoriter? Jag lutar åt blått, vitt och rött.

JaneDoe
0

Tänk bara på att platy och svärdbärare kan korsa isg med varandra så det rekomenderas ofta att inte ha det i samma kar.

Men de flesta i djurbutiker är korsningar mellan dessa dock.

[Em_I_Am]
0

Åh ja kan tänka mig att de varit fantastiska! Kan inte tänka mig köpa äpplen annat än från Camilla. De ser sååå fina ut!

Hihi nä jag gillar också Corysar. De är så pigga o faktiskt roliga att titta på tycker jag. Så flitiga o duktiga <3 Hade albinosar innan o va jätte nöjd med dom. :)

Men oj, det låter ju hur bra som helst ju! Hoppas verkligen vi kan komma ner när det passar efter jul eller framåt våren. Jag hör så klart av mig i god tid i så fall så får vi se vad du har då.

Jag är ju förtjust i vitt, svar o blått. Men visst är gult också snyggt i rätt mängd tycker jag :D

[dynamitella]
0

Helt rätt. Men 99% av alla svärdbärare i butik idag är inte ens svärdbärare, utan just hybrider (jag har tyvärr fått ett par sterila hanar förut).

Så jag tycker att det är bättre att göra sig av med avkommorna som är orena i så fall, exempelvis till privatpersoner som inte bryr sig.

Men det är bra att du säger det. Mina platys och svärdbärare har alltid bildat par, och inte brytt sig om andra arter, så jag tänkte inte på det!

Det låter ju jättebra :)

Lova att posta bilder på akvariet sen också. Så kul när man startar nytt.

Och lika så om du vill få tag i specifika växter, så är plantswap.se en riktigt bra sida. För 50-250 kronor så får du fruktansvärt mycket växter, som du inte ens trodde fanns :) Jag har fattat tycke för en del ovanliga växter som inte finns i butik.

Himla trevligt med internetvärlden och posten :D

[Em_I_Am]
0

Åh vad bra! :D Funderade hur i hela friden jag skulle göra med växter. Jag ska genast kolla in. Jag gillar ju växter över lag så det ska bli roligt att få inreda med växter i akvariet också!

Och bra att ni påpekade det där att det kan bli hybrider. Ser man det på yngelna om man inte sett fiskarna leka?

[dynamitella]
0

Ja, det ser man :)

Om du har hybrider mellan en svärdbärare och en mussepiggplaty, så får du exempelvis mussepiggfärgade svärdbärare :) Dessa är ju också eftertraktade av barnfamiljer som tycker att de är söta, så även om du får fram någon konstig hybrid, kan de vara poppis nog att bli av med.

(Vad jag skulle vilja se vore en blå svärdbärare ;) Lycka till!)

[Em_I_Am]
0

Ahaaa. Även om jag inte är så mycket för hybridavel på något djur egentligen så låter det ganska roligt. Och är de ändå redan hybrider i butikerna så kan det väl kvitta kankse :)

Åh jaaa en blå hade varit såå fint ^^ Tack tack o vi lär höras!

[dynamitella]
0

(jag håller med om hybridavel, bara med syftet att hålla raser rena, så att de överlever).

.. Men när det gäller endlers och guppys, och svärdbärare, platys, eller räkor (jag håller på en del med räkor), så tycker jag att det är spännande.

Det är ju så nya färgmutationer och sånt roligt kommer fram. Det som är viktigt är att informera kommande ägare om att fiskarna ÄR hybrider, och inte ska blandas in i rena arter.

[Em_I_Am]
0

Precis. Det är ju så med alla raser oavsett djurslag egentligen.

Räkor är också något jag kunnat tänka mig i framtiden. Men har inte hittat så spännande arter där jag bor. Har sett att det finns någon räka som är svart-vit randig jag tyckte va tuff. Men har inte sett några live. Och blå hade varit roligt även där. Här finns "bara" cherry o såna, vad heter dom… Hjärnsläpp! Såna ofärgade man knappt ser haha.

Absolut ska man informera!

[Em_I_Am]
0

Synd att du inte har några album så man får se alla dina djur. Du verkar ju ha massor spännande ju!

[dynamitella]
0

Nej, inte här heller :) Jag har fått alla mina skickade till mig via posten! Men bara ifrån killarna på plantswap eller redbee.se. De som vet hur det ska göras ordentligt (annars dör ju räkorna).

Jag har rainbows (gröna, mina favoriter), crystal black (svartvita), crystal red (rödvita), white pearl (helvit), och amano (genomskinlig, stor).

Jag kan lägga in lite bilder :) De är superroliga och tacksamma.

Fick nyss två olika kullar med rainbows! :) Bebisar överallt.

[Em_I_Am]
0

Åh wow! Måste läsa på mer om räkor nu när jag vet att det finns lite roligare arter att få tag på :D Förökar alla sig så du säljer eller är det vissa som är lättare? Har du dina räkor ensamma eller med fiskar?

[dynamitella]
0

http://www.redbee.se/content.php/5-r%C3%A4ksorter

Här kan du lära dig allt om de vanligaste arterna :)

(körsbärsräka, gul räka, white pearl och blue pearl är samma räka, men med olika färgmutationer. De ska man inte blanda. Men de är väldigt enkla att ha med att göra).

Alla mina förökar sig förutom amano. Deras larver måste ha bräckvatten för att kläckas, och är SÅ jobbiga att föda upp :)

Också har jag bara en white pearl kvar, då de andra dog i en nitritspik. Så inga bebisar där.

.. Men ja :) Jag säljer alla. Men jag vill inte skicka i onödan, utan föredrar att folk kommer hit. Det är tyvärr ofta så att räkorna inte klarar resan med posten.

Rainbowsen är mest tacksamma. Men även white pearl och körsbär. (crystal-räkorna är också ganska lätta, men jag har trots det inte fått yngel på dem än. Har bara haft dem i 3 veckor nu).

Och det som är viktigt är att undvika fiskar! Alla fiskar i hela världen som får plats med en räkbebis i munnen kommer äta upp dem :) Du får gladare och roligare räkor (och fler, haha) om du har dem med snälla arter, som malar och snäckor.

[Em_I_Am]
0

Vad roligt! Ska läsa om dom alla :D Ett litet räk-kar i framtiden får det kanske bli då. Går att göra så fint tycker jag. Utan fiskar hehe ;)

[dynamitella]
0

Ja :)

tips: de arterna du bör hålla dig till är följande:

Rainbows, white/blue pearl, körsbär, gul räka, crystal red, crystal black och grön räka.

De är lättast att ha med att göra. Vissa räkor (exempelvis kardinal) behöver en specifik svamp att äta, och vissa (som solfjäderräkan), måste ha speciellt akvarium och diet för att ens överleva. Så ge dig inte in på något du inte riktigt är säker på.

.. Skulle lägga in bilder i album nu, men blir utloggad! Så står det att jag inte har rättigheter :S

[Em_I_Am]
0

Usch nej jag vill ha något någorlunda lätt så det va bra att få tips på de jag ska läsa på om o kanske skaffa i framtiden :)

Eh va? Konstigt. Hoppas det funkar en annan dag. Kan vara något tillfällig fel här kanske. Har haft problem någon gång jag med.