Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 9786 ggr
mejamylove
0

siamesisk algätare??

har många liter behöver en siamesisk algätare? och ska man ha flera i samma elr kan dom gå sj? o äter dom mykcet alger elr bara simmar dom omkring o leker alban? Tungan uteSkrattandeFlörtGlad

[Tassy]
0

en av de bästa algätarna! Vill ha minst 150L, något revirhävdande mot andra av samma art.

godisgrisen
0

Jag har tre i mitt 250 l de är stora och väldigt aktiva. Jag tycker ibland att de ser ut att ha det lite trångt så jag skulle inte rekomendera att ha dem i mindre än så. Annars är de väldigt underhållande att titta på och de är snälla lite galna bara ;-). Gillar dem mycket.

mejamylove
0

hur stora blir de? :)

[Tassy]
0

läs länken i #1, där står det 15 cm Glad

mejamylove
0

behöver verkligen en 15 cm fisk 150 liter?? ja tkr de verkar lite konstigt men ja vill ju att dom ska hare bra så ja får väl vänta med o köpa en sån :(
synd för ja har ett ganska algigt akvarium… o ja vill ha en bra algätare, men men ja får som sagt vänta :)Glad

[Tassy]
0

ja det behöver dom, och de behöver minst 100cm långt kar också, de verkar vara tämligen aktiva Glad

mejamylove
0

jaha ja trodde de räckte med typ 10 liter för jag har ettplastakvarium (petbox) där jag har posthornsnäcka o de e väldigt algigt däri så då tänkte ja att de kanske var smart att få bort alla alger, men den iden gick ju åt pipsvängen!! Glad

mejamylove
0

eller kan man "låna" en siames tills den ätit upp alla alger o sen släppa tillbaks den till ett stort akvarium (min kompis akvarium ca 375 liter)?Glad

Otario
5

Ett 10 liters får den verkligen inte plats i! Skulle rekommendera dig två äppelsnäckor. Ingen fisk bör över huvudtaget bo så litet..

/ Emma

[Tassy]
0

#10 Instämmer helt

Otario
0

Eller så skrubbar du rent all ev. inredning, slamsuger, matar mindre och har lyset tänt färre timmar så borde du bli av med det värsta! :)

/ Emma

mejamylove
0

jaa oki, Flört de där med äpplena vet ni vart man får tag på dom??Glad

Lindzen
0

Men asså 10 L kan du inte ens ha en äppelsnäcka i! De blir större än en pingisboll i storlek och du måste även ha massa kalk och grejer åt dom. Skaffa ett större kar helt enkelt om du ska ha fiskar, räkor eller snäckor över huvud taget.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

mejamylove
0

ja men jag har det bara för de e snygg sand i och fina växter, posthornsnäckan kom bara dit för den följde med flytväxterna jag fick av en kompis. vill bara få bort algerna hade inte tänkt att det skulle bli något långvarit boende direkt bara tills algerna var borta men jag ska inte ha nån fisk däri nu. o de där om äpplena visste jag inget om, de va nån här i tråden som rekommenderade de så då trodde ja de va ok…

Loricari
0

Om du har mycket algigt kan det också bero på skötseln. Byter du ca 20 % varje vecka? Ju mindre akvarium desto mer jobb! Och desto känsligare blir det… Om du tycker burken är fin så behåll den som den är, du kanske inte behöver fler invånare?

Jag har siamensis i ett stort akvarie, de är stora fiskar, inte alls så små som i butiken. Men de är underbart roliga, och mycket nyttiga! Vi (i familjen) har också mindre akvarier som ibland får alger på saker. Då plockar jag upp denna sak och lägger i den i det stora ett par dar så är den som ny!

Ska fota någon gång…

Du kanske känner någon som har ett större akvarie som skulle kunna få låna din inredning i etapper?