Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 2917 ggr
[Sarah E]
0

Skumt bo :P

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har just köpt en kampfiskhona (tror jag) men nu har hon byggt ett skumbo. Läste att även honor kan få för sig att göra det, speciellt om de är blå (?)

Men tänkte att någon kunnig kanske kan hjälpa mig att avgöra om det är en hona eller inte.

Bilden är tagen då hon var just inflyttad, därav den bleka färgen.

[Sarah E]
0

En på skumboet….om nån är intresserad Flört

[Sarah E]
0

…och en på en färgladare Ronja Glad

Lindzen
0

Skulle du kunna fixa en bild på hur den ser ut nu? Skumboet är för bra gjort för att vara av en hona, jag tycker dessutom att det nog ser ut som en hane. Skulle vara bra om du fick en bild där bukfenorna är nerfällda, den har sin fulla färg och i profil ;)

Honor KAN bygga skumbo, men inte bra då de inte har sekretet som gör att bubblorna håller. De gör det också bara i samband med att de släpper rom (de kan göra det ibland om de är romstinna och inte har en hane). Det har inget med färgen att göra… Alla honor kan ha det beteendet.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

[Sarah E]
0

Den sista bilden tog jag alldeles nyss :) Men jag kan försöka greja en annan…..tillbaka om en stund.

Lindzen
0

Jaha, hann inte se den. Men hm, den ser ganska feminin ut i aksiktet (och även kroppen lite) men fenorna ser mer ut som hos en traditional plakat hane och det faktum att den bygger bra skumbo gör att det lutar mer åt en hane. Har du sett nån äggledare?

Mvh Linda

[Sarah E]
0

Skäms Hur ser man en äggledare?

Jag tog en spegel och hon/han blev helt skogstokig! Tog säkert 20 bilder och denna är den bästa jag lyckades få. Suddig men du ser fenorna på den iaf :)

[Sarah E]
0

Den spände också ut ansiktet och förvandlades till ett riktigt monster ;)

[dynamitella]
0

Profilen på den senaste bilden säger hane. Vilket mysterium, det här :)

mejamylove
0

spelar ingen roll vad det är för kön men en riktig snygging har du där! :PGlad

Lindzen
0

Jorå, det är en hane ;)

Äggledaren sitter precis bredvid analöppningen och är en mjölkvit prick ungefär lika stor som ett knappnålshuvud.

Mvh Linda

[Sarah E]
0

#9 Ja han är tjusig! Min 8-årige son valde ut honom, öga för fina fiskar Flört

#8, #10 Tack för upplysande info!

Det lustiga är att jag sa i fiskaffären (efter vad jag har förstått en mycket välrennomerad och kunnig sådan) att jag absolut inte ville ha en hane. Detta eftersom jag tänkte att de har långa fenor och inte kan jaga ikapp mina endleryngel och äta dem, hehe. Så har jag ju bra drag på innerfiltret också. Dessutom gick denna tillsammans med säker tio andra kampisar (honor förmodar jag). Sonen valde denna för att den hade vackrast färg och var ngt större än de andra (jag borde ha misstänkt ngt redan där kanske). Aja, det gör inget han kan ju iaf jaga yngel har jag sett.

Men en fråga då: Jag hade ev tänkt skaffa en till rovfisk. Har tittat på lyrstjärtskilli, men funkar det med kampfiskhane? Ngn som vet?

Och varför bygger han skumbo när det inte finns ngn hona?

Lindzen
0

Alla hanar har ju inte långa fenor, den ursprungliga kamfisken ser ut ungefär som din hane på bilderna.

Jag vet inte riktigt hur killis är, men jag antar att det kanske kan gå bra så länge båda inte är väldigt revirhävdande för då kan de nog börja bråka.

Att hanen bygger sumbo är helt normalt. Alla hanar gör det, alla mina 6 hanar har varsitt skumbo som de pysslar om hela tiden. Det är väl bara en instinkt som säger "tänk om det dyker upp en hona".

Mvh Linda

[Sarah E]
0

Okej, har haft en liten fotosession med herrn. Så himla svårt! Men jag har ju bara mobilen.

Ber om ursäkt för kvaliten på följande bilder, men som sagt….håll till godo om ni är intresserade Glad

[Sarah E]
0

och en till med blixt,sorry men färgerna blir lite mer som i verkligheten Tungan ute

[Sarah E]
0

och en till…

[Sarah E]
0

hmmm nej färgen ligger nog nån stans mittemellan förresten. Ursäkta den fula glasrutan…har tre små killar här som tittar med fingrarna Flört

Laizita
0

Mycker vacker hane är de iaf!

[Sarah E]
0

Ja han e fin! Men mina elaka tonårs-endlers nafsar lite på honom. SkrikandesMen bara honorna faktiskt och jag tror inte de kan göra ngn skada. De är ju så små. Btw ska några av dem flytta hemifrån idag. Blir bra.