Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1143 ggr
Ellenfyrkant
0

Alger på äppelsnäckorna

Mina äppelsnäckor får endel alger på sina skal, känns som att det är naturligt eftersom det är skal. Men de är ju inte lika läckra i färgen med alger på sig, vad gör ni åt detta? För jag vågar nästan utgå ifrån att det är vanligt.

Mvh Ellenfyrkant

Grodan
0

torka bort algerna? Flört

hej ellen Kyss

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ellenfyrkant
0

#1 Åh, har du hittat hit? :D

Ja alltså, det går säkert att plocka upp dem och putsa men det känns samtidigt onödigt att utsätta dem för putsning när det inte är något de lider av. Så tänkte om det finns ngt annat sätt som kan funka. KRAAAM <3

Mvh Ellenfyrkant

[dynamitella]
0

Jag tar upp mina en gång i månaden och tandborstar dem :)

Och de som flyttas till kar med algätare och räkor blir ju rena JÄTTEsnabbt! :D

Ellenfyrkant
0

#3 Tack för svar. :) Mina snäckor bor ju med siameser, andra äpplen och igår flyttade två Ancistrus hit. Men nog har de alger ändå. ;) Räkor vore kul men det är godis i mitt kar. :( Blir äpplena ledsna när man tar upp dem helt på torra land?

Mvh Ellenfyrkant

[dynamitella]
0

Ja och nej. De tycker inte om att bli torra om foten :)

Så gör så att du tar en akvarie-tandborste (som alla borde ha, exempelvis att skrubba rutor med ibland), och tar upp snäckan ovanför vattenytan, eller bara precis under ytan (det går ju lika bra under vattnet), och skrubbar lätt över skalet tills allt är borta.

Jag har alltid gjort det när jag fått hem nya eller sålt till någon annan, eller när jag ska fota snäckorna. Bara ta dem i handen och skrubba loss!

Ellenfyrkant
0

Jösses, kan upplysa om att det är ganska stor skillnad på algerna på skalen sedan de två ancistrusarna flyttade in. Flitiga rackare!

Mvh Ellenfyrkant