Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3506 ggr
Kire84
1

Fan vad han växer!!!

Jag har ju som ni vet fått en redtail catfish. Han växer nåt så in i helvete snabbt. Han har dom senaste 30 dagarna växt 8 cm. jag matar honom med strömmig, räkor, pellets. Kan detta växande anses normalt. hur stor blir han innan han stannar i växten i ett 720 kar? MVH Erik

[dynamitella]
0

Räcker det inte med dina andra trådar?

Trodde att du redan läst på om hur stor den kommer bli.

Min slutsats är att fisken kommer växa tills den inte kan vända i akvariet. Sluta inte mata honom. Det är inte rätt att svälta djur för att man inte har plats (som många tycker är ok).

Än en gång ;) Sälj eller ge bort honom.

Kire84
0

Vem kan ta hand om en så stor fisk då?

AngelicamedC
0

Ring typ Skansen eller Kolmården, dom säger nog inte nej till ett erbjudande.

Kire84
0

Det e synd att inte kunna ha dem för det e den skönaste fisk jag nånsin haft, oavsett vad alla motståndre här säger

Ketang
0

Synd om fisken när folk inte tar reda på mer om fisken dom skaffar och tänker mer på fisken än på hur häftigt det är att ha en…

[aammE]
5

Det är en myt att fiskar anpassar sig efter akvariets storlek.

Kire84
0

Jag tog hand om honom. han va 25 cm å gick i ett 60 liters kar så jag tycker jag hjälpt honom faktiskt

[xhristoffer]
3

ärligt talat nu så dom växer skit fort antingen börjar du snart ringa runt så du har en plats till honom direkt när det behövs. han kommer vara ur det där karet till våren om ens det storleks mässigt alltså och om du inte vill bli av med den får du nog skaffa ett kar på 7-8 kubik.

Ellenfyrkant
0

#7 Det tror jag inte att det är? För fisken anpassar sig i vilt tillstånd också.

Mvh Ellenfyrkant

Kire84
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo jag tror också det. Han ser så nöjd ut lille Mulle

GuUuLd
0

#10 Jo det är en myt, går de för trångt växer de visserligen inte som de ska eller har möjlighet att göra i vilt tillstånd. Kan de inte växa som de ska brukar de inte leva så länge som de hade kunnat göra under rätt förutsättningar..

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Ellenfyrkant
0

#12 Om jag förstår dig rätt är det ju alltså inte en myt ändå. Det är ju inget som talar för att de faktiskt mår som de ska för att de "tvingas" sluta växa, men faktum att de anpassar sin storlek efter miljön kvarstår ju.

Mvh Ellenfyrkant

Ketang
0

Att fiskar generellt sett anpassar storleken efter utrymmet är bullshit. Och det är ju ganska tydligt om ts fisk blivit 25cm i ett 60liters kar!

[xhristoffer]
3

bullshit och bullshit till viss det är det sant för många fiskar i akvarium uppnår inte ens hälften av den storleken dom skulle göra i det vilda så till viss del är det sant.

Ketang
0

Men nu snackar vi ju om att dom inte växer mer än att dom får plats. Men 25cm i ett 60liters kar är tydligt nog för att fisken växer så den helt klart blir för stor för karet den bor i. Hade en fisk i ex ett 200liters aldrig blivit större än 20cm så hade man väl kunnat säga att en fisk inte växer mer än det finns plats för. Men riktigt så är det ju inte. Så jag anser nog att det är väldigt missvisande att på stå det.

[xhristoffer]
2

jo men nu menade ju jag inte riktigt som du gör utan jag menar mer att allt är inte bullshit som du sa där utan att jo dom anpassar sig på ett sätt men sen betyder inte det att dom sluta växa. Jag menar att dom oftast inte uppnår full storlek som dom kanske gjort om dom levde vilt men RTC är inte en av dom som blir mindre i akvarium än i det vilda möjligtvis 10 cm skillnad men inte mer en så.

[xhristoffer]
2

kire84:Hur stor är den nu ? :)

och har du funderat på vart du ska göra av honom snart är han riktigt stor ?

Lippeliten
2

hej, är ny här på iFokus, och tycker ärligt talat att du bör försöka omplasera fisken till någon som har en tillräkligt stor balja den kan vara i. Redtail catfish kan bli mer än 1m lång och väga över 30kg. det står även på internet om du letar runt att den ska ha minimun på ett akvarium som rymmer 3 kubikmeter vatten, när den är fullvuxen. så svar på dina frågor, den växer fort; ja och snart är den för stor för ditt 720L

punkt 2, den kommer inte slut växa i ditt 720L utan den kommer växa tills den inte får plats i akvariet, och då kommer troligtvis svansen att börja hamna ovanför vattenytan eller att den ligger stilla som en boll i akvariet och inte kan röra på sig.

hoppas du lyckas hitta ett nytt hem för fisken, både för den och ditt eget bästa :)

[xhristoffer]
2

#han har redan fått svar på sina frågor tror jag och som sagt i akvarium blir dom oftast 90 cm som ändå är väldigt stort men helst ska dom ha mer än 3 kubik ändå :)

Välkommen till ifokus:)

Kire84
0

Nu är lille mulle bara 30 cm. tack för alla svar:)

Ketang
0

#17 Snygg räddning…

[xhristoffer]
2

#22 räddning ? jag sa min egen åsikt men är det förbjudet eller? tydligen kan du inte ta att andra har egna åsikter för att du vill ha rätt eller? ärligt talat borde du veta att många fiskar inte alls blir så stora i akvarium som dom blir i det vilda och ha du läst mitt inlägg nummer 15 hadde du kanske fattat vad jag menade och inte bara skrivit utan att tänka som du nu verkar ha gjort. Men som sagt du är väl en av dom människor som inte kan ta vad andra har upplevt med fiskar och det är min upplevelse att det är många fiskar som inte uppnår full storlek men som sagt hade du läst ordentligt hade du fattat men som sagt vissa människor mer än så säger jag inte..

Ketang
1

#23 Blandade visst ihop dig med #13. Men när man säger att en fisk inte blir 100% av sin naturliga storlek i ett akvarie så handlar det inte om att anpassa sig. Du kan kalla det vad du vill, men inte att anpassa sig för skulle en fisk anpassa sig efter utrymmet hade den inte vuxit sig större än att den mått bra i utrymmet. Att den blir 10cm mindre än naturlig storlek är inte att anpassa sig för tänk om hans (TS) fisk gått kvar i sitt 60liters… Nä, det är inte att anpassa sig. Handlar inte om åsikter utan om verklig fakta.

oh-la
1

anledningen att fiskar blir mindre eller felaktigt antas anpassa sig är att de sällan får den mänd mat de behöver. fiskar som "anpassar sig" är alltså ofta svältfödda och kan därmed inte växa till den storlek som de kan. en fisk som får den mängd mat den behöver i ett alldeles för litet akvarium (och därmed ofta med underdimensionerade filter) dör ofta efter ett tag av dåliga vattenvärden. en fisk som får den mat den behöver för att växa och inte drabbas av eventuellt dåliga vattenvärden kommer alltså INTE att anpassa sig efter akvariet utan växa ur det, som i fallet med fisken i det här inlägget.

Ellenfyrkant
0

Vill inte sabba tråden egentligen men vi är ju ändå inne på diskkussionen. Jag kan inte låta bli att fundera över alla desa guldfiskar i skål, de blir ju aldrig några 30 centimeter? Jag har aldrig sett någon som höllt på att växa ur skålen eller det alldeles för lilla karet heller.. Vad kommer då detta sig? Det är ett nybörjarproblem att ha för små ytor till storväxta fiskar, ett annat nybörjarproblem är att övermata. Så det känns inte som att alla små Guldfisk som slutar växa får för lite mat.

Mvh Ellenfyrkant

[dynamitella]
0

Det kan ta 10 år för en Guldfisk att bli så stor. OM den har generna att bli det. Det finns ju hundratals olika mutationer som håller nere storlekarna.

Och fisken i fråga får oftast 2-3 kulor mat eller en nypa flingor om dagen. Om en Guldfisk skla bli 30 cm (vilket är VÄLDIGT ovanligt hos vanliga slöjstjärtar), så skulle det krävas 10 år i en damm, med matning 4 gånger om dagen med proteinrik mat, bra syresättning och kallt vatten.

.. Så ja. Utöver de miljoner saker som är fel med skålar, så blir inte guldfiskar 10 år i en skål. Och OM de blir det, så är det undernärning, sjukdomar och gener som hindrar tillväxt :)

[xhristoffer]
2

#24 fast det är ju det för dom anpassar sig av att dom inte får dom rätta förhållandena i ett akvarium som dom får i naturen så jo jag säger nog allt att dom anpassar sig på ett sätt anser jag i allafall.

#25 fast där har du riktigt fel om man tar en fisk som heter florida gar och ger den maten den ska ha och behöver och alla rätta "förutsättningar" så blir dom ändå oftast inte mer än 40 cm i akvarium och nästan 120 cm i det vilda det finns rätt många fiskar som det är så med så jo jag kallar det allt att anpassa sig efter sin miljö.

Ketang
0

#28 Men om du sätter den "Florida gar" i ett 60liters så blir den väl fortfarande 40cm och alldeles för stor för det utrymmet. Alltså anpassar inte fisken sin storlek efter utrumme. Sen undrar jag HUR du fått fram den faktan?

[xhristoffer]
2

#29 men nu pratade jag ju inte om det utan om att den anpassar sig från det vilda till akvarium faktan av den är att jag har en själv och sen hört andra prata om det och det finns två eller tre florida gars i sverige som är 50 cm dom når aldrig sin fulla storlek, dom gör det för att överleva om man ska säga det så. sen finns det flera fiskar som det är så med har för mig att det finns ett par channor med om du vet vad det är?

[dynamitella]
2

Oavsett vilket så kan alla nog vara överens om att det inte är humant att tvinga ner en fisk i så små akvarium, när de kräver betydligt större.

[xhristoffer]
2

#31 nope det är det inte