dvärgkulfisk
hittade denna fisk när jag var i djuraffären förra veckan och spanade in fiskar. blev kär och det blev sambon också. har läst lit eom dem men det skulle vara roligt att höra av någon som har erfarenhet av den och som kan berätta mer? är den väldigt aggressiv?läste att man kan ha dem i 19-75 liter akvarie, stämmer det? och i såfall fungerar de med räkor eller dessa kommer att bli mat?
tacksam för svar:)
Den är agressiv och giftig. Skulle den dö och andra fiskar äta av den så är det kört för dem.
Tror helt klart att den skulle ge sig på räkorna.
Den käkar snäckor och tror den var fenbitande :P
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
Den äter upp alla snäckor, så jag tror absolut att den skulle naffsa i sig räkorna med, tänk vilken festmåltid.
Att den var giftig visste jag inte! Man lär sig något nytt på denna siten varje dag :)
tack för era svar
det känns som att den hålls bäst ensam om den är aggressiv och käkar fenor och räkor…synd för den är söt!
visste inte heller att den är giftig!

Om du e sugen på kulfiskarna skulle jag nog hellre rekommendera dej att börja med figuree8, har själv ett par som går i ett mindre kar, även dom ganska kända för sin aggresivitet men hör å häpna, mitt par går tillsammans och det i ett akvarium med ett stim Endlers, dom tar inte ens ynglen! Helt underbara gynnare att studera, du kan läsa mer om dom i länken nedan.
http://www.aquaticcommunity.com/se/fisk/figureeightpuffer.php
Väl mött//I

Jag har mina i ett 60 liters kar… Har ju själv inte så stor erfarenhet utöver mina två, men dom har jag haft ganska länge nu och som jag tidigare sagt, det e helt fantastiska små udda firrar!
#5, gud så söta
blir jättesugen:) de verkar så roliga att ha! ska ta mig en ordentlig funderare på dessa. anledningen till att jag vill ha dvärgvarianten är att de är mindre och då dår jag plats med dem. men jag har både ett 40 l och 100 l akvarie och du har dina i ett 60l så då bör det gå..
hur är det med vattenbyte, det står att de smutsar ner väldigt mycket, stämmer dettycker du att det är en bra fisk att ha, är den känslig, svårskött mm?
#6 kan kanske vara det stora utrymmet som gör att de inte är så aggressiva, där har de hur mkt pltas som helst att simma på och jag har dessutom läst att de inte är så snabba på att simma, så de hinner kanske inte i fatt de andra och kan då inte heller bita dem

Japp, dom e skitsöta! Ser helt underbart ut när dom rör sej, upp, ner frammåt å bakåt som en blandning mellan helikopter och fisk! 
Jag matar mina två ggr/dag och inte mer än vad dom äter upp på ca 1 minut, jag gör 25% vattenbyten en gång i veckan.
Som jag skrev tidigare så har jag bara erfarenheter från mina egna två exemplar, men utifrån dom så kan jag inte påstå att de skulle vara svåra att hålla..
Det svåra har varit att finna fina exemplar från början, jag har tittat efter dom i många år till å från, men de få jag sett i djuraffärerna har alltid varit i dålig kondition och därför har jag inte köpt dom. Mina två hittade jag hemma hos en mycket duktig akvarist som haft dom länge innan och dom var i toppkondition så jag slog till, å har verkligen inte ångrat mej!!
#9 ja de är lätta att falla för, både jag och sambon blev kära i djuraffären som sagt
Ok, för det är det jag tycker är det enda negativa med dem, att de verkar lite krävande och som nybörjare funderar jag då på om det passar mig, vill ju inte ta mig vatten över huvudet.
om det blir, ska jag se till att hitta bra exemplar innan jag slår till.
tack för infon
Jag har ju blitt lite smått sugen på dessa filurer, blev det några för dig sen #10 ??
Sen när jag kollar på din länk #5 så påminner de jag har sett i butiken om dessa mer faktist…hmm.
Jag har ett 42 liters kar som jag hade tänkt till dessa små, 4 st borde funka?