Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1152 ggr
Stinko
0

Slang + koppling

Hallå! Jag hoppas att någon kan hjälpa mig nu. Ska köpa slang och någon koppling för att kunna fixa VB smidigt i mitt nya kar på 375 L…och jag har noll koll på vad det är jag specifikt ska kolla efter. Tänkte dra på Clas Ohlson idag. Kollat på deras hemsida men kopplingar finns hur många som helst och jag har som sagt ingen aning om vilken det är man ska använda o ha i duschen. Jag har förstått efter allt jag läst om detta att det finns olika storlekar på gängorna iaf, 1/2 och 1 tum. Vad jag har tar jag reda på bara jag vet vad för koppling det ska vara… Samma med slang.. Vilken ska jag ta? Har kollat på dessa iaf; Denna för den är transparent å då bra ifall nåt fastnat i slangen täbkte jag… Men den kanske är hård? :/ http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=49-406-10 Denna, vanlig trädgårdardsslang, ska jag köra på den? http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=31-4718 Och en till sak … Tänkte mig nåt slags rör att ha på enden av slangen som jag kan värma(?) och böja till så det blir som ett u, så man kan "haka fast" slangen över kanten. Förslag? Är det något annat som behövs, som jag missat? Väldigt tacksam om någon orkar hjälpa mig!

[Tassy]
0

jag har en vanlig grön trädgårdsslang, och koppling köpte jag på biltema. Jag tog helt enkelt med en del ifrån kranen som hade gängor som passade och bad om hjälp Flört Nu kopplar jag i köket så det blev munstycket ifrån den kranen.

Jag tog en vanlig hävert och sätte på änden av slangen, och den sugs ner i karet så att man inte behöver nåt som hänger den över kanten. gäller både tömning och påfyllning.

Stinko
0

Tack för ett snabbt svar! :) Smart att ta med en del för att få hjälp! Det tänkte jag inte alls på! Men ang häverten, den har väl någon grej som ska förhindra attvattnet rinner åt andra hållet? (glömt vad det heter!) Det där med röret på slutet så var min tanke att man kunde böja den så att den går ner till en viss nivå där den hänger och på änden böjer man så den blir lodrät för att förhindra att bottensubstratet rörs runt, och även inte suger ut mer vatten ön tex 30% varje gång. Om du förstår hur jag menar? Läste om någon som hade gjort så och det lät så otroligt lättsamt :)

[Tassy]
0

Det går säkert att göra så om man vill Glad

Själv rufsar jag runt ordentligt i gruset vid byte, då jag har en del malar som nog inte vill leva i massa skit på botten Tungan ute Men vissa gånger så hänger jag bara slangen över kanten och den håller sig där, men den stannar ju förvisso inte av sig själv utan man får sitta och passa.

Den häverten jag menar är bara som ett plastmunstycke:

http://grand-prix.se/images/0000000.jpg?osCsid=38e2709ff16b3512dca67540b2ad2451

jag byter bara slangen till min trädgårdsslang Glad

Stinko
0

Nu är det införskaffat och provat! Underbart att slippa kånka hinkar mer :) Fick hjälp att hitta grejerna, det är jag glad för, till och med han som hjälpte mig tog det tid för att hitta grejerna så hur länge hade det då inte tagit för mig att irra runt ;) Okej bara en sådan hävert! Jag har två stycken med en sån där pump så jag kunde ta den ena och sätta på slangen, fungerar utmärkt :)

[Tassy]
0

härligt Skrattande