Erfarenheter av Eheim pumpar?!
Min gamla Pump slutade att fungera för ett par månader sen och jag köpte en ny. Jag kan själv inget om pumpar så jag sa att jag vill ha en hållbar effektiv pum av bra kvalitet men som inte kostar sjukt mycket. Jag sa att mitt kar är på 180liter och jag fick en Eheim pump som skulle klara av den storleken på kar bra! Nu har jag haft den ett litet tag och den har fungerat bra, men jag har fått rengöra den minst en gång i månaden, vilket jag inte behövde varken med den gamla pumpen jag hade eller med min andra till ett annat kar. Nu har jag fått en massa mal yngel så karet är kanske lite mer belastat nu. Men nu måste jag rengöra den varje dag för att den inte ska sluta pumpa!
Någon som har erfarenhet av den här typen av pump? Jag ska in till stan i morgon och tänker ta med mig pumpen in då. Frågan är om jag ska säga att jag vill ha en ny av samma sort eller om jag ska ta en annan??
(Bilden är på en mindre pump av samma sort jag har. Min är nog nästan dubbelt så hög.)
Jag har ingen erfaenhet av denna men själva kör vi med resun ytterfiler, och e toknöjda! :) billigt o funkar utmärkt. 1200 liter kostar 821 :- och behöver inte rengöras speciellt ofta. bbra tryck och går tyst och all filtermaterial medföljer. likaså alla kopplingar. så kolla om du kan få reklamera och få pengarna tillbax o byt! Mitt tips! :)
Kram /Tess
Fast såg nu att du hade180 liter. dock kan man strypa detta filter rätt mkt men de kan ju vara onödigt kanske
Kram /Tess
Jag har eheim, samma som på bilden till 60 liters (det är ju den minsta varianten om jag fattat rätt) men jag har aldrig rengjorrt den sen jag startade karet för 3 månader sen och den går och går.
Har du på tillräckligt drag då, full effekt liksom? Man drar upp den där runda grå pluppen så att öppningen blir större, men det vet du förstås redan. Kanske kan påverka hur mycket skit som kan fastna och sätta igen den?
Lycka till!
Hade själv eheim, den största av dessa innerfilter till 180 liters, skulle aldrig byta till något annat :) Använde mig inte av den där luftslangen, bara störande med bubblor enligt mig, full sprutt funkar finfint :) OM du nu inte ska ha akvariet fullt av guldfiskar, som skitar ner, då blir det skitigt med en gång :P
Har ett Eheimfilter av typen på bilden till mitt 67 L, fast det är lite större.
Funkar asbra! :) Dock rinner det ut mycket skit när man stänger av det för rengöring… Det är ett minus.
/ Emma
Jag har en likadan pump som på bilden och kan säga att om du har små fiskar är den usel. Där sladden börjar har två guppys fastnat och klämts ihjäl. Någon som har idéer på hur jag kan förhindra att fler fastnar, om jag kan sätta dit något där?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag bytte till en Fluval. Det har jag i mitt andra kar och har aldrig krånglat.
Jag drar alltid en nylonstrumpa över pumpen för att yngel inte ska dras in i pumpen!
Jag fick samma problem med min eheim efter ett tag, så jag slängde ut filtret och köpte nytt filter med grövre porer (sån där blå filtermatta som tydligen är mkt poppis). Nu funkar det klockrent!
Ja jag hade exakt samma pump som du och den slammade igen jättesnabbt och inte blev det rent heller. Dålig sprutt blev det efter ett tag med och luftröret slutade fungera efter bara 4 månader…
Mina 2 snikpumpar jag hade innan för tillsammans inte ens halva priset var 17 bättre…
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min nya Fluval pump går som tåget, så jag är glad att jag bytte ;-)