Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2030 ggr
marty94
0

Sjukdom?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!
Kan någon hjälpa mig?
Jag startade ett akvarium för ca. en månad sedan, för två veckor sedan började flera av mina guppisar (de var ca. 1cm ``yngel´´)
att dö, stjärtfenan nästan klibbade ihops sig så att de inte kunde simma.
De blev så ungefär på 1 dag sen dog dom..
Nu har alla mina neontetror tappat nästan all färg oxå.
Vad kan det vara för fel?
Vad kan jag göra?
Tacksam för svar!!!!

Lindzen
0

Låter som nitritförgiftning. Kollar nitritet med dropptest som finns att köpa i djuraffär på en gång.

Är nitritet högt så byt ca 1/3 av vattnet och gör samma sak igen två dagar senare och fortsätt sedan med vattenbyten några dagar (glöm inte aquatan så vattnet blir fiskvänligt vid vattenbyte) och häll också ner nitrivec varje dag i en vecka framöver.

Hur stort är ditt kar (i liter)?

När började du stoppa ner fisk efter att du startare upp karet?

Vad och hur många fiskar har du?

Guppysar är också väldigt känsliga i allmänhet då de är så hårt avlade i så speciella förhållanden att de helt enkelt inte klarar av någonting i vanliga kar längre. De har blivit en av de svårare fiskarna att hålla vid liv nu för tiden.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

marty94
0

Okej tack! :)
Det är ca. 42L.
Jag lät det står i en vecka innan jag satte ner fiskar i det.
Har ett par räkor, guppysar, mollysar, neon tetror och en liten mal.

Gur4m1
0

En veckas uppstart var bra- men sen ska man låta det gå flera dagar mellan att man intorducerar varje ny fisk, eller två fiskar åt gången- inte bara sleva i alla på en gång (så mycket fisk på en ånadär för snabbt i ett sålitet kar). Bakteriefloran hinner inte med och det blir obalans i karet och problemet som Lindzen påpekar uppstår. Så gör noggrant små vattenbyten varje dag (2-4 liter) eller som Lindzen säger. Kanske köpa fler levande växter- det förbättrar vattenkvaliten avsevärt för fiskarna. Använd vattenberedningsmedel.

Var ytterst sparsam med matandet- mata yttepyttelite. Guppys behöver få mat varje dag men det blir lätt dåligt vatten i ett så litet kar och nyuppstartat kar med så många invånare. Det som matas måste bli uppätet inom några minuter.

Detta (överbelastning) skapar stress och kan ge upphov till andra sjukdomar. Om du inte redan gjort  det så kan du även köpa nån bakteriekultur på djuraffären så det kommer igång och bryter ner de giftiga ämnena i vattnet.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

marty94
0

Nej nej jag startade bara med 3st guppisar och köpte sen några åt gången av de andra.
Ville ta det försiktigt ;)
Växtrer är det gott om men tack för alla tips! :)
Jag är tacksam

Lindzen
0

Du har också allderles för mycket fisk i ditt lilla 42 L. Jag skulle rekomendera dig att bara ha tex några räkor, mollysar (max 5 st), guppysar (2-3 st) och en liiten mal. De enda malen du egentligen kan ha i ett så litet kar är ottocinklus. Har du en sån? Eller vad har du förmal? Jag gissar nästan på att du har en gibbiceps och dom blir långt över 50 cm och behöver minst 5-600 L akvarium..

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

marty94
0

Har 3 mollysar och hade 3 guppisar.
Ah det är en sån, ville ha en som inte blev för stor för akvariet.