Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 2554 ggr
Lille-skuttt
0

andra djur.

vad för andra roliga djur kan man ha i ett akvarium föutom fiskar?

[TheoA]
0

Räkor, snäckor, grodor.

Lindzen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Salamander (de blir dock över 20 år säkert). Har du ett tillräkligt stort kar på kanske 2-300 L så kan du ha en hamster eller gerbiler där :)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Ratata
0

Rödklokrabbor är charmiga små krabater, de vill ha en landdel dock, kommer klättra upp på pumpen och ha sig annars.

Fisfia
0

Triopsar :-)

Otario
0
Eliinn
0

Typhlonectes natans "gummiål"

Maskgroddjur, har en grå/lila färg och ser ut som en stor mask, blir ca: 45-50 cm långa.
Har själv en i ett 500 liters akvarium tillsammans med malawi ciklider och lite malar. Matas med exempelvis räckor, andas luft så den kommer upp till ytan ibland för att hämta luft, behöver ingen landdel dock. Har aldrig haft nå problem med att den med dem andra invånarna i akvariumet utan jag anser att den är väldigt fredlig av sig, dock äter den upp fiskrommen men sen vi helt övergått till att ha malawi ciklider som är munruvare så uppstår inte de problemet längre. syns inte så ofta förutom när den är uppe och tar luft och när den är hungrig, annars gräver den ner sig under gruset. vår har till och med lyckats gräva sig under frigoliten i botten och ligger där har jag upptäckt nyligen. Annars en väldigt rolig varelse! Matar min med räkor med en tång, den förra vi hade kunde jag mata för hand men den här var inte vann och matades tidigare med flytpellets så den är lite försiktigare vid matning, har blivit mycket "modigare" dock sen vi fick den. Förmodligen är den ganska svår att få tag på, finns ett fåtal privatpersoner som föder upp skulle jag tro.

http://www.google.se/search?hl=sv&gbv=2&q=Typhlonectes+natans&gs_sm=e&gs_upl=1656l2688l0l3110l7l7l0l0l0l6l281l1657l2-7l7l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&biw=983&bih=548&wrapid=tlif131809874959310&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Ratata
0

#6 Nämen vad skojiga! Aldrig sett nån sån i akvarium vad jag vet, men de verkar helt klart vara ett kul alternativ :) Kommer ihåg att jag såg någon konstig "vattenorm" i Kina på diverse marknader och mataffärer, kanske var nåt sånt de åt?

Hur är malawisarna mot den? Jag kunde inte hålla en revbenssalamander ens med yngel för att de började mobba den.

Eliinn
0

#7 Jadu, ingen aning faktiskt, skulle inte tro att dem är så värst goda att äta, men skulle väl inte förvåna mig, de äter väl allt konstigt i kina ;)

Malawisarna bryr sig inte alls, har haft både "elaka" och "snälla" malawisar när vi haft den och de har aldrig vart taskiga eller nånting. Dock så kan malwisarna va lite fräcka när man ska mata "gummiålen" eftersom den är långsammare på att ta maten än vad en fisk är så man får hålla bort de andra fiskarna, alternativt lägga in räkorna bland stenar där de inte kommer åt eller märker räkan.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus