Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 3306 ggr
Ellenfyrkant
0

Odling av Diskus

Diskus är och har länge varit min drömfisk, men har ingen möjlighet att ha den själv. Men jag ser det absolut som ett alternativ om jag skapar mig möjligheten i framtiden. Är lite nyfiken på hur man sköter odling av diskusciklider. Hur man delar in dem förutom vartefter färg, hur många de bor tillsammans, hur man avlar på dem helt enkelt. Men är också nyfiken på hur stora kar som krävs för att kunna ha ett gäng. På zoopet rekommenderas 250 L, hur många Liter borde man räkna per Diskus för att de ska få optimalt utrymme utan att ha det överdrivet? Hur skulle deras inredning och vattenflöde vara för att anpassa så väl efter arten som möjligt?

Berätta gärna vad ni vet, är grymt nyfiken på denna vackra fisk! :)

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Ingen som har några kunskapsbaserade idéer ? :)

Mvh Ellenfyrkant

fiskargrabben
0

man brukar väll säga 1 cm fisk per liter när det gäller ciklider iallmänhet som jag hört  så en fullvuxen Diskus kanske skulle ha ca 50L själv för att ha bra met utrymme. När man ska odla något ciklid som vaktar ynglerna tänk på då att de som leker villl gärna ha ca 3l per cm fisk.

fiskargrabben
0

minst

tesselituss
0

De finns ett diskusforum jag hänger en massa på, där får du expertinformation. Jag har själv 12 st Diskus. i ett 375 liters. de e ju fortfarande små och då brukar man ha fler än va man skall ha i karet när de blir större då de kan trilla bort nån och sedan kanske man får sålla bort någon. när de sedan gjort parbildning o de lagt rom nån gång så kan man flytta över paret till ett odlingskar. där man ställer ner en lekkon där de kan lägga sin rom. bägge tar handom rommen men den kan ätas upp och för att förebygga detta kan man sätta ett galler på konan för o skydda rommen. I lekkaret så har man oftast ett skumfilter och karet med fördel BB så man kan hålla det rent lättare. Har man väl lyckats få yngel så är det bra att inte karet är för stort så ynglena hittar sina föräldrar då de lever på slem som utsöndras på kroppen av föräldrarna. de tutras om att ta hand om sina små i ca 5 dagar! Men in o kika på diskusforum så får de inte bara information om allt utan även se bilder o dyligt på ursnygga odlade och vf :) Kul med en till här med delat intresse!

Kram /Tess

Dodat
0

Håller med ovanstående, diskusforum.se :D

Ska snart inhandla mina första Diskus, jag har ett 220 liters där jag ska ha runt 6 ungdiskus, och sen när dom blivit vuxna 4-5 stycken.

// Dodat :)

tesselituss
0

Jag skulle nog ha mer än sex för o ha ca 4-5 större. :) va skall du ha för Diskus. och vart bor du. det är Diskus championat i malmö första helgen i nov. passa på o ta dig dit och spana in vackra firrar och lär dig massa om denna vacka juvel!!!

Kram /Tess

Dodat
0

Ska till championatet! :)

Ska även ställa ut ett nanokar på utställningen…

Har planerat att beställa Diskus tills dess, för att dom flesta diskusnördarna kommer dit då ^^

Gillar inte att få fisk skickat till sig, även om det är bussgods.

// Dodat :)

tesselituss
0

Åh då ses vi säkert där! Jag gillar inte heller o skicka eller få fisk skickat så hand to hand e bättre :)

Kram /Tess