Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 956 ggr
[Sarah E]
0

Mata äpplen

De är 6 st, mellan 1,5-2,5 cm ca. Växer så det knakar vill jag lova. Jag matar dem varje dag omväxlande med olika tabletter (typ alg-wafers) och grönsaker. Men jag tycker att de bajsar nåt kopiöst. På växter och överallt ligger snigelbajs.

Ofta har de ju inte ätit upp maten de fick dan innan och då tar jag bara bort den och lägger dit ny. Så man kan väl säga att de har konstant tillgång på mat (till mina endler-yngels stora glädje Tungan ute)

Matar jag dem för mycket? Eller behöver jag bara vara flitigare med "dammsugaren"? Oskyldig

JaneDoe
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag har 4 äpplen och mina får grönsaker och bottentabletter varannan dag.

Och så äter de överbliven mat från de andra (flinfoder, granulat och frysfoder)

[Sarah E]
0

Kanske att jag kan dra ner lite på käket då. Men låter du maten ligga kvar eller är det liksom tomt på mat varannan dag?

JaneDoe
0

Jag låter det ligga 1 dygn, botten tabletter försvinner på en gång guppyna hjälper så gärna till med det *S*.

Grönsakerna kan det finnas lite kvar av, ger blomkål, broccoli, morot, spenat, brysselkåt, ärtor och majs (inte allt på en gång utan varierar mellan det) favoriterna är broccoli och spenat och det försvinner väldigt snabbt då även guppyna hjälper till här *S*

[dynamitella]
0

Ts. Lägg bara ner småbitar, så att du slipper plocka upp.

Du kan ju göra så att du matar eventuella fiskar normalt, och ser att snäckorna kan få en flinga eller två på botten, och varannan dag lägga ner en bit broccoli som de äter upp.

Mina snäckor (vuxna) äter ca 2x2 cm broccoli över en kväll per snäcka, och de tre små äter samma mängd tillsammans. Så det gäller helt enkelt att mäta upp.

Och att ha så bra cirkulation i vattnet och filter, att bajset liksom sugs bort då och då.

[Sarah E]
0

Jag behöver nog pröva mig fram med mängden. Har bara haft snäckorna en vecka. Jag har ju enormt glupska endlers-yngel som vill vara med och äta också.

Mina snäckor är ju bebisar och jag brukar lägga maten i en liten burk för att de ska få ha maten ifred och för att det inte ska bli skräpigt. Burken är bara 4 cm i diameter och snäckorna går ju in där och äter men även fiskarna.

Är det bättre att sprida ut maten på flera ställen så att de slipper trängas med en massa yngel?

[dynamitella]
0

Japp :) Ibland lägger jag ner tv-tre småbitar med 15 cm mellanrum, och ibland tar jag en större bit och binder fast i en sytråd och släpper ner, så kan man lätt ta upp den efteråt.

[Sarah E]
0

Åhå, smart det där med sytråden. Akvarister måste vara en av de mest uppfinningsrika kategorierna av människor som finns Glad

#3 Brukar du koka moroten först och hur stora bitar? Ska det vara färsk eller fryst spenat? Jag antar att du inte använder den frysta hackade Tungan ute

JaneDoe
0

Jag kör med gallef jag (sätter ast grönsakerna på en gafel o lägger ner då ligger de still o lätt o ta upp överblivet).

Jag kör med fryst morot o kokar den lätt.

Kör fryst spenat med hittade sån som var i hela blad fast den var fryst (hittade den på coop deras egna märke) var kanonbra är fryst i kuber men kuberna vecklar ut sig o blir hela blad vid kokning/tining

[Sarah E]
0

Tack för alla tips! Glad