Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfoder
Läst 1861 ggr
LykkeLii
0

Äppelsnäcka, maten

Såg att någon hade givit sina snäckor äggskalsbitar, kan man göra eget och ge?

Sedan vad finns det för annan man kan ge den utom specialtabletten från djuraffären?

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

MarieEriksson
0

Koka ett ägg, skala det, och va noga med att bort hinnan som är på insidan av äggskalet, torka en dag eller två, krossa, mortla, lägg i skål, sänk försiktigt ner i karet.

Broccoli och brysselkål är dom grönsaker mina äppelsnäckor får mest.
Koka dom några minuter, kyl dom, lägg i och ta bort det som är kvar efter 24 timmar.

JaneDoe
0

Man kan oxå köpa en kalksten o lägga i.

MarieEriksson
0

Här kan du läsa om äppelsnäckor:

http://appelsnackor.webs.com/ppelsnckor.htm

snailmilla
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hejsan!

Äppelsnäckorna är allätare, de mumsar i sig lite av allt som deras små sugkoppar till munnar klarar av. Äppelsnäckan pomacea diffusa har väldigt små och mjuka tänder så de klarar endast av födoämnen som är mjuka och lätta att få i sig.

Alger och mikroorganismer som växer av sig själva i våra akvarium är en nyttig basföda för våra snäckor, speciellt för bebisar.

Jag tycker att ma ska hålla en varierad kost, utfodra gärna med bottensjunkande pellets ex miniwaffers, algtabletter. De är bra om de får både vegetabilisk och animalisk föda och dessa finns i blandpåsar på de flesta zoon.

Just ett tillskott av alger och grönt är väldigt nyttigt!

Kokta mjuka grönsaker som zucchini, gurka, broccoli är en bra ersättning till andra mjuka växter som de skulle äta i naturen.

Även spagetti, pasta, ris och nudlar i dess olika former är omtyckt. De är i det fria en pest längs risodlingarna då de håler till i fuktiga diken och äter av risodlingen.

KALKET:

Jag är inte så mycket för kalksten då jag själv provat och inte märkt tydliga resultat, dessutom kalkar och skitar de ner (oftast).

Däremot en riktig kalksköldpadda ca pris 19:- vid varje stort vattenbyte, samt äggskal (antingen krossat) eller så funkar det lika bra att lägga en stor skalbit i filtret i pumpen.

Vissa snäckor äter och pillar i äggskalspulvret, andra inte. =)

www.appelsnackor.webs.com