Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 16786 ggr
frida51
0

dags för guppy att föda?

hej!

köpte 3 Guppy honor från djuraffären igår, en "höggravid" eller vad man ska kalla det! iallafall så flyttade jag henne till ett ca 15l akvarium idag som jag tänkte att hon kunde få föda i, flyttade även i en till Guppy hona, så hon skulle få sällskap! Och nu ligger hon på botten och "stödjer" sig på en växt. så nu har jag lite frågor!

1.  när vet man att hon ska föda?

2. bör hon vara ensam i akvariumet (hon verkar inte bry sig om den andra honan)?

3. ska jag stoppa i en syre pump, eller kan ynglena sugas in där?

4. ska honan flyttas till det stora akvariumet när hon fött?

5. När ska man flytta ynglena till det stora akvariumet?

tacksam för snabba svar!

MVH Frida51

klon
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är ingen expert, men som jag upplevt det så verkar guppies jättekänsliga för syrefattigt vatten. Har du ingen syresättning i lilla akvariet så tror jag hon riskerar att dö.

Guppies verkar kunna äta sin avkomma ganska omedelbart om de vill. Inga föräldrarkänslor där inte Flört . Den andra honan har antagligen heller inget emot att äta några yngel. Det verkar vara lite olika på olika guppies. Just nu äter mina upp alla yngel, trots ganska mycket växter (fast just nu är jag glad att de inte blir fler).

Ynglen kan man sätta ner i stora akvariet när de är tillräckligt stora för att inte komma in i munnen på de större fiskarna. (Svårt att säga något mått då guppiesar kan vara olika stora).

Hoppas att någon mer kan komma med hjälp. Det finns gott om snälla, hjälpsamma och kunniga människor här inne.

frida51
0

tak så myket för svaren :D

frida51
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gladhär kommer en bild på hur hon ser ut ( om man kan se hur länge det ung är kvar tills hon föder)

Lindzen
1

Hon ser inte redo ut att föda i mina ögon, kanske om 1 vecka.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

frida51
0

okej tack för hjälpen ! :D

frida51
0

vaknade nyss och det har kommit 1 litet yngel, så jag flyttade den andra honan oh nu väntar jag med spänning efter de andra! hur länge brukar födseln ta?Skrattande

exitingsvillemo
0

Som tidigare skrivits, sätti en syrepump annars har du varken hona eller bejbisar =)

Atthon ligger på botten, låter som att det är just syret som är problemet, guppysar blir fort orkeslösa när pumpen försvagas.

frida51
0

nu har 2 kommit! :D

klon
0

Skoj, skoj Glad !

Hos mina har det tagit väldigt olika tid. Dessutom så kan antalet variera mycket. Blir ynglen större - så är de oftast inte så många.

Lycka till nu!

Eremita
0

Roligt att de har fått ungar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

frida51
0

for hemifrån en snabbis, och nu har det kommit a 15 stSkrattande

ska försöka hitta en syre pump, ska ha en här hemma, finns det annars nå slags syre tabletter man kan stoppa i ? :D

frida51
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

är är en bild på de små! :D

frida51
0

film:D

Elenih
0

Hur har det gått?

elenihadjipetrou.blogg.se

frida51
0

lite sent svar, men det går bra :D de är större nu och vissa har börjat få svart färg!

Gur4m1
0

Köpt Billifilter och en "luftpump", alltså en liten liten luftkompressor eller vad de kan tänkas heta. Det är bra yngelfilter där de inte riskerar att sugas in någonstans…

Om du köper på guldfisken.se så har du dem i början på nästa vecka :)

Tog 2 dagar för mig att få mitt paket.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com