Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 3474 ggr
[akumas7]
0

Saltvattens akvarium

Hej Hej.

Jag har funderat på att starta upp ett lite mindre saltvatten akvarium, mellan 20-80L men jag vet inte någonting om saltvatten akvarium och skulle j´vilja fråga här vad man kan ha för fiskar, koraller, levande sten, snöäckor mm gärna även krabbor och sådant. Men jag vill ju inte ha någonting sådant om det är för svårt och dyrt. Så jag vill få litte hjälp.

Hällsningar

GuUuLd
0

Saltvatten överlag är ju lite dyrare om man jämför med sötvatten. Ska själv dra igång ett nano är det tänkt och har beställt lite grejer (skummare, cirkulationspump, belysning mm.) till det idag för ca. 2000kr. Nu är inte jag så kunnig på den här biten än men kan ju rekomendera dig att kolla på saltvattensguiden.se

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

CaithSith
0

Jag betalade mellan 3-5000kr sammanlagt för mitt 32liters saltvatten med skummare, stark belysning, stark cirkulationspump, mycket levande sten, salt och doppvärmare men jag tycker det är lite väl litet, jag skulle nog köpt ett på mellan 50-100L om jag var du eftersom det då finns mycket mer djur att välja på. Vad du kan ha, ja jag tycker du borde börja med enklare koraller typ lite mjukkoraller, skivanemoner och kolonianemoner. Jag har lite xenia, makroalger och stjärnpolyper också, de är enkla. Räkor, krabbor mm finns massor att välja på och du kommer troligtvis få med några smådjur med din levande sten(ormstjöstjärnor, rörmaskar, krabbor mm). Jag har också lite eremiter och turbosnäckor i min lilla burk… Fiskar finns en hel del, jag har en symbiosgoby med sin pistolräka i mitt akvarium. Nano-reef.com är en jättebra sida för saltvattensnano.

Tänk på att inkörningstiden är mycket längre i saltvattensakvarium än sötvatten, det ska helst stå några månader innan man kan köpa fisk.

CaithSith
0

Det du bör tänka på är också att ha mycket levande sten, gärna så mycket som möjligt. Den innehåller bakterier som bibehåller balansen i saltvatten(alltså ungefär som ett filter i sötvatten) så ju mer man har, desto enklare är det att få bra vattenkvalité.

[akumas7]
0

Tack för svaren, jag ska fixa så det blir mycket levande sten och animoner mm. Karet kommer nog att bli större en 50L då jag vill ha lite mer att välja på och varijera.

Hällsningar