Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 1149 ggr
idaaforsling
0

fjärilarna har lagt ägg, hjälp

Nu har mina fjärilar lagt ägg. De senaste 2 gångerna jag fått ägg så har dom ätit upp dom innan dag 2.

Nu har det gått ett dygn snart och de finns kvar än. Om dom skulle lyckas kläckas är de bäst att ha dom kvar hos föräldrarna eller försöka fiska upp dem till ett eget litet kar?

Har nu ena belysningen på om natten också då jag fick det tipset angående dvärgguramisarna och jag tänkte att det kanske kan hjälpa med mina fjärilar också?

Chokladmunk
0

Har samma problem med ett av mina par, de äter sina ägg, men efter vad jag har kunnat läsa mig till kan det ta ett antal försök innan de "lär sig" vad de skall göra (och vissa är helt enkelt hopplösa). ;)

När/om de faktiskt lär sig hur man skall göra är de bra föräldrar som fläcktar sina ägg och passar sina små yngel, så enligt dem jag pratat med är det bra att ha föräldrarna tillsammans med äggen/ynglen.

Dock skall man passa på med andra fiskar i karet som gärna ser både ägg och yngel som snacks. ;)

Passa på om du har mycket fart på innerfiltrer/pumpen så de små inte sugs in.

Men sen är det andra som säger att man skall flytta på dem, det är så odlarna gör - vilket också är varför våra fjärilar inte vet vad de ska göra. :)

Mvh

Hanna