Hur skapar jag ph 7.0?
Behöver ph 7.0. Hur gör jag detta när kranvattnet ligger på ca 8.3?
/Ekberg
Antingen pH-sänkare du köper i affär, eller med alkottar, torv t ex.
Vad har du för karbinathårdhet, KH på vattnet? Väldigt mjukt vatten, dvs ettt lågt värde, under 3, kan göra att pH svänger snabbt och blir ostabilt, medan ett högt KH kan göra det svårare att justera pH.
Malmös kommunala vatten som jag använder ska tydligen vara mjukt. Men om jag har ph-sänkande saker i vattnet, typ alkottar osv, kommer jag inte ändå höja ph varje gång jag byter vatten innan det sjunker igen?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker att det snackas väldigt mycket om justering av pH hit och dit. Personligen tycker jag att det är viktigare att pH hålls STABILT snarare än på "rätt" nivå. Fiskar tar ofta mycket större skada av svajande värden än ett konstant värde, även om det senare kan vara något högre eller lägre än der önskade.
#2 Det gör det till viss del, men eftersom alkottar är "långtidsverkande" justeras pH igen. Vet inte hur mycket det påverkar, men den lilla procenten vatten du byter tror jag inte gör så mycket. Det fungerar då fint för andra akvarister.
Humussyrorna man tillför ska även främja hälsan - för de fiskar som naturligt har sådant i vattnet - har jag läst.
#3 Jag vet ärligt talat inte på vilket vis fel pH är skadligt för fiskar, har bara läst att för länge i för surt eller för basiskt vatten är skadligt för dem. Har googlat men är svårt att hitta varför, i stället för att det någonstans bara står "därför" ungefär.
Vet du mer ingående hur det påverkar fiskarna? Var man kan läsa att det är bättre med stabilt fel, än svajigt? Hur exakt hur svajigt är skadligt, bara att det tillfälligt höjs från 7,2 till 7,5 vid vattenbyte eller när det är stora skillnader som 6-8,5?
Tack för hjälpen!

#4 Jag har inte riktigt tänkt tidigare på konsekvenserna av "fel" när det kommer till pH men de flesta fiskarna tål pH inom det intervall som man har i vanligt kranvatten, eventuella konsekvenser kan vara att fiskarna inte vill leka, men de ska inte bli sjuka eller så av det.
Jag kan även tänka mig att fiskar som normalt lever i väldigt lågt pH kanske är känsligare för de ämnen som kan bli mer skaliga i högre pH (tänker främst ammoniak) och tvärt om. I regel gäller ju att stabila förhållanden är att föredra, så att tillsätta diverse kemikalier för att mixtra runt med pHvärdena är något jag vill hålla mig borta från. Däremot tror jag på att hjälpa pH lite åt rätt håll med torv/rötter eller kalksten/snäckskal beroende på åt vilket håll man vill justera det. Har själv kalksten i mina malawikar för att hålla pH ganska högt.
Du har väckt massa frågor i huvudet på mig och jag ska höra med de gamla rävarna på jobbet om de har något mer direkt svar på svajande pH-värden och konsekvenserna de kan få (håller med om att google inte gav några ingående förklarande svar)!
Svjande värden är ju aldrig bra, kan man ju nästan förstå? Om man tänker på temperatur osv. Det intressanta är nog mer hur stort intervallet msåte vara för att bli direkt skadligt.
Efterosm fiskar använder osmos och har slemhuden osv kan jag tänka mig att det kan påverkas om olika vattenvärden svajjar mycket. Men det är bara teorier…
Precis som en människa nog inte mår speciellt bra om hon skulle dras in och ut mellan en bastu och ett isbad- en gång går bra, en gång i månaden är väl okej, men tex flera gånger under dagen eller en och samma vecka kanske ökar stress och resultaet blir fiskar som lättare drar på sig andra sjukdomar osv.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

#7 Ja, att det inte är bra är nog alla över ens om, men hur mycket får värdet variera för att det ska räknas som svajande tex?