Äppelsnäckors storlek och ålder?
Var i djuraffären i går och såg två äpplen som var jätte stora! Lite mindre än en knytnäve. Hörde någonstans att äpplen bara blir ett år gammla, stämmer det verkligen? Mina börjar närma sig 8-9månader nu och är ca hälften så stora som dom var i affären?
www.exotiskadjur.ifokus.se där kan du söka svar eftersom jätte många människor där har just snäckor XD

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack!
en äppelsnäcka blir i regel ett år- max tre år (den jag såg nyss som fått en 3årig snäcka har fött upp dem i flera år och är kunnig ) - De blir iallafall inte "en massa år" som vissa snäckor verkar kunna bli.
Åldrandet beror tydigen på hur du sköter den. Varmare vatten ska tydligen få den att åldras fortare, medan sänkt temperatur och perioder för dvala ska förlänga dess livslängd. Mina vuxna snäckor är i storleken av en pingisboll eller aningen större. Hört flk jämföra snäckan med "golvfboll" också.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Tjoho!
Äppelsnäckan du såg i affären var av största sannorlikhet Jätte Äppelsnäckan "Pomacea Canaliculata!" =)
Denna snäcka blir som en handflata, 8x12cm.
De har en temp mellan 18-25
Ursprung: Sydamerika
De blir stoora! Om ni googlar på dessa så kan ni finna lite olika bilder som visar i jämförelse t ex med en coca coolaburk.
De äter växter -akvariumväxter- men även fiskfoder och algtabletter.
Blir också mellan 1-3år gamla. Men åldern har att göra med vilka gener de har, hur man sköter dem, temperatur, låta dem gå i dvala utan att peta och lyfta på dem. Tillgodose alla deras behov av kalk, vegetabilisk och animalisk föda.
Men nu vet du iaf vad du såg i djurbutiken men det finns andra äppelsnäcks arter som är liknande Canaliculata men den är nog vanligast.

Aha! Tack! Ja stooor var den i alla fall! Såg precis ut som en helt vanlig äppelsnäcka ;-) Fast färgen var inte så rolig… Men dom är inte så vanliga väl? Behöver som stort utrymme? Äter dom upp friska växter eller tar dom bara det som är dåligt på växten?
Ja, det är ju en art av äppelsnäcka så den ser nästan precis ut som en vanlig pomacea diffusa, men skalet kan ha vissa olikheter, som annorlunda form på skalet (öppningen) mm..
Med tanken på att de blir mer än dubbelt så stor som en vanlig diffusa så bör det också ha mer utrymme.
De äter även friska växter, vad jag har läst så är det ingen ide att ha dem i ett kar där man också vill ha växter. Men de blir nog till att man ger dem en hel del grönsaker efter som det är deras favvomål och också viktig kost för dem.