Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 2575 ggr
hönsanna
0

Skadad ancistrus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver hjälp av er med vad det kan vara som drabbat min stackars ancistrushanne. Har fått konstaterat i en annan tråd att de andra två ancistrusmalarna jag har i samma kar är honor. Kan det vara att de ändå slagits? Eller kan det vara nå'n slags bakterie/virus? Vad kan jag isf göra för att hjälpa honom. Köpte honom för max en månad sedan och då var han hel och fin.

Snälla, hjälpe mej med vad som hänt och vad jag bör göra.

hönsanna
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ingen?

fiskargrabben
0

ser helt ut som bitmärken vad går han med för fiskar?

[Tassy]
0

felpost

Ninja
0

Hur länge har han haft såren? Blir de större, fler, är de svårläkta eller läker de men det uppkommer nya?

Kan bero på skador efter bråk med andra fiskar, eller att han skrapat sig mot en vass sten eller liknande. En sårskada kan bli infekterat och bli större, speciellt om vattenkvaliteten varit lite halvdan av en eller annan anledning.

Finns även flera sjukdomar kan orsaka sår, bakterier (t ex columnaris, aeromonas osv), svamp (t ex saprolegnia, dock brukar det vara vitgrått fluff vid svampinfektioner), ektoparasiter (minns inte namnen i huvudet nu men kan googla lite sen, eller om du gör det själv)
Det finns mest information på engelska, så om du söker på kombinationer av aquarium/tropical/ornamental fish disease lesions/sores/ulcers så finns det en hel del sidor med bilder och sjukdomssymptom samt förlopp beskrivna.

hönsanna
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Han var som sagt helt brun utan skador när jag köpte honom för ca en månad sedan. Det är nu sista veckan som jag sett att han har dessa skador. De är alla tre lite skygga, men hannen är den som är framme mest så han brukar jag kunna se riktigt iaf några gånger per v. Honorna däremot ser jag aldrig till. Svårt att säga om det blivit fler skador eller om de är samma.

Har bara snälla levandefödare i akvariumet samt en liten pakistanbotia och en dvärgguramihona, hannen har dött. Inte egentligen några vassa stenar, utan mest rötter och växter som skapar en djungel i halva akvariet.

Ska spana om det ser ut att bli värre eller om "såren" verkar läka.