Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 4617 ggr
hönsanna
0

Kön ancistrus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag funderar över könet på en av mina ancistrusmalar. Jag har två i guld som jag trott var honor och sen en "vanlig" hanne. Han har väldiga spröt så han tvekar jag inte är en hanne. Men han hade som ett sår på ryggen, eller mer en kal fläck där han var rosa. Börjar fundera på om den ena av guldancistrusarna kan vara en hanne och om de isf slåss. Har aldrig sett dem göra det, men tanken slog mej. Både den bruna och den sörsta av de två guldfärgade är iaf 10 cm. Sen har jag en mindre hona som är kanske 7-8 cm. De två i guld är väldigt skygga och jag ser dem nästan aldrig. Skickar med bild på den stora i guld så får ni gärna skriva vad ni tror. Den har inte alls lika långa spröt på nosen som den bruna, men ändå spröt.

hönsanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till bild:

hönsanna
0

Ingen som tror nå't? Jag har ingen tidigare erfarenhet av att kolla kön på ancistrusar så därför behöver jag hjälp. Den bruna har verkligen långa och tydliga spröt runt hela nosen, så där behöver jag inte fundera. På den här är de så små så jag har därför tänkt att det är en hona.

Har inte sett nå'n tendens itll lek iaf och undrar om hannen kanske är för stor/gammal. I butiken sa de att han lekt tidigare med en hona där, men det kan ju ha varit för ett tag sedan. Hade varit så fantastiskt att få några små!

Ninja
0

Jag skulle säga att det där är en hona. De får som en liten mustasch, medan hanarna har rejäla spröt när de blir äldre.

Sår som uppkommer till synes utan anledning kan bero på t ex en bakterieinfektion.

silverorm
0

Sådana fläckar kan det bli när de slåss. Det är honor på fotona. Vad har du för inredning i ditt akvarie? Ancistrusar behöver mangroverrot/rötter för sin matsmältning som dessutom ger bra gömslen. Vi har slagit sönder lerkrukor till halvor som våra ancistrusar lägger ägg i. Väldigt poppis! :-) De gillar ett friskt flöde i vattnet o rätt så varmt, vi har 27 grader i vårt. Det kan ju vara så att din hane är för gammal oxå, köp gärna en hane som just fått sina spröt, om du vill ha yngel. :-) Lycka till!

hönsanna
0

Tack för svar!

Ska försöka fota hannen och lägga ut bild på hans rygg. Såg honom imorse men hade inte kameran så jag kunde fota, men ryggen ser inte bra ut.

Det är samma hona på alla bilderne. Som man ser lite på första bilden så har jag många rötter i mitten av akvariumet + nå'n kokosnöt mm som gömställen. Ska testa med några lerkrukor också. Minns nu inte om de inte skulle vara glaserade eller inte, men det kanske jag kan läsa i ancistrustråden. Vi har nog för kallt i akvariet om de vill ha 27 grader, ska titta på det.

Jag har hannen och de två honorna i ett 170-liters med levandefödare. Kan jag köpa och ha en hanne till där i eller kan man inte ha mer än en hanne/kar? Tänker att om de bara har gott om gömmor på olika ställen i akvariet och bra med växter på några områden så borde de kunna samsas där i. Har jag fel?

silverorm
0

#5 Vi har två hanar som delar på honorna i vårt 310 l kar. Tycker du kan prova att köpa en hane till, bara du har som du säger flera gömmor.Glad Det är ju nu honorna som bestämmer i deras värld, riktiga feminister! Hanarna är ju de som tar hand om äggen och ynglen. Våra krukor är föressten oglaserade, vet inte om det gör någon skillnad..? Algerna som kan komma på krukorna putsar ungarna bort sen. Om du förhoppningsvis får några.Flört