Fiskar till akvarium!
Hejsan!
Jag har för några dagar sedan startat upp ett akvarium på 54 liter.
Jag är nybörjare och nu har jag några frågor.
1. Hur länge ska man vänta innan man kan köpa hem de första fiskarna till akvariet? Jag har sett tips från ett dygn till en månad.
2. Vilka fiskar och hur många skulle jag kunna ha utan att det blir för många?
3. Jag vill helst inte ha några yngel, kan man köpa bara honor eller hanar?
Det var de frågor som jag kunde komma på nu!
Tacksam för svar.
Jag funderar på Guppy, men hur många skulle man kunna ha då? Går det bra med bara hanar?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På Zoopet.com kan du gå in här:
http://zoopet.com/fiskar/index.php
Klicka på "Sökguiden" och klicka på de olika alternativem som passar in på ditt akvarium, tex. på svårighetsgrad finns det från 1-5 osv.
Sen kan du inreda akvariumet med växter och kanske lite stenar eller grenar/rötter osv. om du vill, fast du kanske redan har inrett akvariumet? 
Annars finns det en sökguide på Zoopet.com för akvarieväxter också:
http://zoopet.com/vaxter/index.php
Och där klickar du på "Sökguiden" och klickar på de alternativ som passar dig.
Vissa köper för många fiskar till sitt akvarium, men det blir oftast finare om man har lagom många 
Lycka till med akvariumet! 
//Medarbetare på Hamster iFokus och Akvariefisk iFokus.
Tack! Jag ska kolla på det där! :)
Är Guppy en bra "nybörjarfisk"?
Hur många kan man ha i ett 54 liters akvarium? :)
#4 Du skrev att du helst inte ville ha några yngel, guppy får 30-40 yngel var 4-6 vecka. Men om du vill ha Guppy och inga yngel kan du bara ha honor. Och de brukar vara ganska känsliga så det är inte så bra nybörjar-fiskar
Platy är annars en väldigt bra nybörjar-fisk det finns i massor olika fina färger, men de får också mycket yngel så då kan du bara ha honor.
Lycka till =D
Det bästa sättet att undvika oönskade yngel när man har levandefödare, är att skaffa hanar. De kan ju inte bli dräktiga.
Honor kan ha gått med hanar tidigare, och sparat sperma från en tidigare parning, sedan bli dräktiga fast att de går utan hanar efteråt.
Ja, det får nog bli hanar då :P
Jag är själv nybörjare och gjorde misstaget att köpa fisk som odlats utanför Sverige och de såg jättefina ut men dog efter ett tag. Så kolla att fisken är odlad i Sverige. Kanske ngt dyrare men det kan det vara värt :)
Platy är jättesöta firrar, snälla och livliga och finns i många fina färger. Men de är också bra på att yngla av sig så skaffa hanar då kanske…
Stoppa inte i för många på en gång så du får nitrit i vattnet, det gjorde jag
… och snåla med maten i början.
Ja det var vad jag kunde komma på baserat på egna misstag…;)
Lycka till!
Ps. detta är världens bästa sajt om man undrar ngt, massor av erfarna akvarister som kan hjälpa en :) och en å annan amatör också ;)
Vissa hanar kan slåss och bita i fenor och sånt så jag hade inte
köpt bara hanar
Jag vet inte om Guppy gör det…
Kuhliiål, dvärgklogroda, äppelsnäckor, Neontetra, zebrafisk (danio rerio), Endlers guppy och Platy är mina förslag på nybörjarfiskar/vattendjur :)
/ Emma
Det e nog best med Neontetra, svart Neontetra eller Kardinaltetra till ditt akvarium, men du ska veta att dom e dom e stimfiskar och bara proffs kan odla dom, med det menar jag att det e absolut inte lett att odla dom.
Medarbetare på Vetenskap.
Kardinaltetra eller Neontetra är ett bra förslag till 54 l =)
Det finns ju också ancistrus mal som är bra på att städa.
Kan bli ca 10 cm i ett 54 l. Då behöver man bara ha en Ancistrus ( de är inga stimmfiskar.)
Jag har själv en liten Ancistrus och han/hon städar bort ganska mycket smuts i akvariet =)
#13 jaha okej…
Körsbärs räkor passar bra i ett 54 l =) De ska vara ca 10 stycken , men de är små så det går bra.