Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 5543 ggr
Elenih
0

Kampfisk parning

Vad ska man tänka på när man ska para kampfiskar ? Förutom mycket gömställen. Ska man förbereda vattnet? Ska lampan vara tänd under lek?  Funkar liquifry som första mat till ynglen ? Kan men mata dem med något annat än nykläckt artemia? Typ fryst artemia eller svarta mygglarver i extremt små portioner? Vill helst inte ge dom levande varelser.

elenihadjipetrou.blogg.se

Gur4m1
0

Kan säga från min egen erfarenhet med Dvärggurami som verkar kräva liknande förhållanden; ha lampan igång. De parar sig inte i mörkret och när hanen börjar pyssla med äggen i boet bör också lampan vara igång.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Lindzen
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är väldigt mycket man ska tänka på faktist, det är sjukt mycket jobb. Du måste mata upp ditt par minst 2 veckor innan du sätter ihop dom. Tänk på att ha plats för minst 10 hanar då du måste sära på alla hanar ur din kull och ca 90 % av alla yngel är hanar. Ditt yngelkar bör vara på minst 50-60 L, fyll med vatten från något annat kar som varit igång ett bra tag eller ta vanligt kranvatten och låt det stå och vila i 3 dygn (ganska osäker metod). Du ska inte ha filter i karet, endast en doppvärmare med en temp på 28-29 grader. Tänk på att ha mycket flytande växter eller liknande så hanen har många alternativ till bobyggande. Lampan ska alltid vara tänd så länge du har fisk i den (även på natten).

När du sätter ihop paret (förutsatt att honan är proppad med rom) så sätt i hanen först. Låt han gå där i ett dygn utan honan och efter det så sätter du ner honan i tex en yngelbox så hanen hela tiden kan se henne men inte röra henne. På så sätt så kan han bygga sitt skumbo i fred och när det är stort så kan du sätta i honan. När de väl har lekt klart så ta försiktigt ut honan och låt henne gärna gå i eget kar några dagar och vila.

Liguifry har jag aldrig provat, jag börjar istället mata med nykläckt artemia (som man får odla själv, väldigt enkelt) från att de är 3 dygn gamla (efter kläckning) tills dess att de är ungefär 8 veckor. Fryst artemia och svarta mygglarver kan du inte ens börja mata med först de är där vid 9-10 veckor kanske, då bör du också flytta ut hela kullen till ett ännu större kar på minst 100 L. Sen får du hela tiden flytta hanar som börjar bli bråkiga eller försöka dela upp kullen i två delar, de mindre i ett kar och de större i ett annat. Eftersom de större ynglena sänder ut hormoner i vattnet som gör att de mindre i stort sett slutar växa.

Levande foder är ett måste, de äter inte döda djur förns de som sagt är 9-10 veckor. Levande foder innehåller allt som yngel behöver för att växa normalt och få bra färger osv.

Vattenbyten är ganska viktiga när de börjar bli ca 1 vecka gammal. Jag byter då vatten ungefär varannan dag med en tunn slang som jag samtidigt suger upp smuts med. Fyll sedan på med vatten från ett annat akvarium med bra vatten. Byt inte så stora mängder i början och var superförsiktig när du häller i vatten då ynglena är känsliga för strömt vatten. Ett tips är att fylla på med mer vatten än du tog bort, på så sätt så höjer du gradvis vattennivån.

En annan sak att tänka på att de växer helt beroende på mat, utrymme, träning och vattenkvalité. Så i normalt så är de flyttklara där vid 3-4 mån, ibland tar det längre tid för vissa då alla växter olika.

Blev visst en liten uppsats igen då, men tror jag fick med det mästa man bör veta till att börja med ;)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Elenih
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tack för alla tips :)

elenihadjipetrou.blogg.se