Mata äppelsnäckor ovan ytan?
Jag har ett litet problem och skulle behöva lite tips! :)
När jag matar mina äppelsnäckor med broccoli så har jag det problemet att fiskarna är som galna och ska äta upp den! Dom slutar ju aldrig äta så jag är ju rädd att dom ska äta ihjäl sig. Därför får stackars snäckorna väldigt sällan broccoli. Ska testa med bladspenat idag och se om den åtminstone får vara ifred…
Så tanken slog mig att man kanske kan mata dom ovanför vattenytan, om jag tex sätter broccolin ovanpå filtret som sticker upp en liten bit ovan ytan?
Jag vet ju att dom kan klara sig ett bra tag över ytan… Men kan man verkligen göra så eller är det dumt?
Du kan göra så. men om du ändå ska göra så, varför inte bara ta en bunke, hälla i akvarievatten (någon dl), och en bit broccoli? :)
Alternativt att lägga en liten terakottakruka på snedden, och lägga broccolin inuti, så att fiskarna inte kommer åt lika lätt.
Två gånger i veckan får alla våra fiskar och snäckor broccoli i stora akvariet. Då äter ciklider, tetror, guppys och diverse andra fiskar och malar broccolin, det är INTE farligt att låta dem äta tills de är mätta.. Broccoli innehåller ju inget protein direkt, så det är ju bara "bra" saker däri, till skillnad från exempelvis röda mygglarver.
Men en gång i veckan tar vi upp våra 4 stora snäckor (2 pila ampullacea, på 10 cm var, och 2 äpplen på 6 cm), och lägger dem i en stor glasskål med akvarievatten, och vars en broccolibit. De får ligga där i i någon timme och äta i lugn och ro, och sen lägger vi tillbaka dem och slänger i de halvätna broccolibitarna till resten av fiskarna. Det känns bra då, eftersom de får äta i lugn och ro utan att behöva slåss-