2 hanar eller 2 Honor?
Hej,
Det här kanske är en dum fråga men jag är nybörjare inom akvaristik.
Jag undrar om det är bäst att ha 2 ancistrushonor tillsammans eller 2 ancistrushanar tillsammans, eller en av varje?
tacksam för svar
Mvh
M@lo
Om du har en hona och en hane så lär du får räkna med ett hundratal yngel att få plats med ;) Tror att ancistus är rätt så fredliga fiskar, så spelar nog ingen större roll om du väljer 2 honor eller 2 hanar ärligt talat. Har ingen egen erfarenhet, men har fått den uppfattningen om sorten.
/ Emma
Okej, tack för snabbt svar! :)
Vi köpte ett akvarium på 100 L och vi fick med filter osv. Vi fick också med någon slags "yngelbox" men det skulle ju då inte räcka på lång sikt att ha en massa yngel i..??
Mvh
M@lo
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Åh, nej, yngelbox går inte länge, kanske de första dagarna på några yngel men inom en snar framtid så kommer du ha sjukt mycket yngel som behöver hem.
okej, hur ska jag göra då?
ska jag ha de lite större ynglen i akvariumet eller äter de andra fiskarna upp ynglen?
det är ju inte så kul att sitta med 1000 yngel hemma och inte veta var man ska göra av dom. 
;)
Mvh
M@lo

Det beror på vad du har för andra fiskar men mest troligt blir ynglena uppätna förr eller senare om man inte ser till att de får vara ifred från "tjuvare".
Mvh Ellenfyrkant
okej, ska jag ha ett till akvarium då? :S för jag tror inte att jag skulle ha plats med det…

Det verkar ju inte som att du gärna vill ha yngel, så antingen kan du ju skaffa två av samma kön men annars gör det kanske inte så mycket om ynglena blir uppätna av andra fiskar, känns det jobbigt är det som sagt bara att välja två av samma kön. :)
Mvh Ellenfyrkant

Men är dom så himla lätta att få yngel på då? Jag har en hane och tre honor. Först hade jag en av varje sen skaffade jag ett till kar och två honor. Men när jag gjorde mig av med extra karet fick honorna flytta över till det stora karet och jag har inte fått några yngel. Jag har sett ett enda yngel, men det tog nog någon elak fisk för det är flera månader sen jag såg det nu. Så här vill det sig inte alls trotts att jag inrett karet allt enligt konstens alla regler…
okej, tack för alla svar! :D men jag har också hört att de "behöver" en grotta eller liknande för att få yngel…
:)
mvh
m@lo
"behöver" man en grotta för att få yngel…?
:)
mvh
m@lo
En "lekgrotta" som man har till l-malar behövs inte.. Det räcker med en lite håla under t.ex en sten eller rot för att de ska leka, vanliga ancistrusar ät inte så kräsna av sig..
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
okej, tack för alla svar, och vi får se om det blir några yngel…
Mvh
M@lo
Hej vi föder upp ancictrus. Vill man ha yngel ska man köpa fiskarna innan de är könsmogna och då börja med en hona. Hon skaffar sig ett revir i akvariet som hon råder över. Sen skaffar man en hane till henne, han får då flörta sig in på hennes plats. De tycker om rötter o även små lerkrukor. 27 grader varmt o friskt flöde i karet. :-) Vi började med våra för att jag behövde effektiva städare åt min sköldpadda, skaffade oxå ett ytterfilter som bryter ner smutsen bra o ger en bra bakterieflora. Nu har vi kullar varje månad men de trängs bra i vårt 310 l akvarie, o säljer en del till vår lokala zooaffär. Har du ett 100 l räcker det med 2 ancistrusar. När de är 6-7 cm långa ser du tydligt vad som är hona o hane, hanen har stora spröt på nosen som ser ut som horn. Lycka till med ditt akvarie! :-)
tack så mycket!