Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettalger
Läst 1457 ggr
AngelicamedC
0

Blå alger?

Jag såg nyss att jag har ganska mycket mörkgröna prickar på min pump och på min anubia nana så är det massor! Mina javaormbuskar mår inte så bra heller, dom har varit halv ruttna sen jag hämtade karet. Trodde växterna mådde dåligt efter transporten bara men nu ser jag att det bara blivit värre.

Ska jag köpa sån här algmedel för blå alger, om det är det, eller kan man lägga i lite salt?

AngelicamedC
0
Ratata
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okontrolerad algtillväxt orsakas ofta av två faktorer;

1 för mycket näring, dvs för många invånare i akvariet eller så matas fiskarna för mycket.

2 för mycket ljus.

Javaormbunkar växer inte supersnabbt, vilket lätt kan ge alger ett övertag. Alger suger upp näringen direkt ur vattnet och kan på så vis växa på och runt ormbunken, anubias och andra växter, vilket till slut kan "kväva" dem.

Vad skulle saltet göra för nytta? Personligen är jag emot diverse kemikalier i vattnet då jag vill ha koll på vad jag stoppar i akvariet. Du kan försöka se över belysningen och prova att byta små mängder vatten med någon dags mellanrum ett tag och se om det hjälper kanske?

oh-la
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

mot blågröna alger skulle jagi sista hand rekomendera preparat, och det när man testat det som i övrigt hjälper. har du ett förhållandevis bra filter skulle jag snarare rekomendera att släcka ner akvariet i 5-7 dagar, eventuellt i ett par omgångar. blågröna alger är inte alger, utan bakterier, cyanobakterier. att byta vatten är inte speciellt effektivt mot dessa. inte heller att försöka ta bort dem med slang eller liknande. istället sprider man dem mer. man kan nästan se hur de breder ut sig och växer om man har ett riktigt angrepp. precis som växter behöver cyanobakterier ljus. om man släncker ner akvariet kommer bakterierna att släppa från sin plats och bli "frisimmande". har man ett någorlunda vettigt filter kan man man då filtrera ihjäl dem. tänd efter några dagar och avvakta en till två veckor. ser man att bakterierna kommer tillbaks släcker du bara igen. har fick bort ett riktigt ruskigt angrepp på det viset.

AngelicamedC
0

#2 Jag skulle nog tro att jag är lite dålig på de här med tändning och släckning. Jag har läst någonstans att man kan ha i salt för och rena vattet typ.

#3 Jag vet inte om jag har ett bra filter. Mitt filter heter Aquael UNI FILTER 750. Just nu är det inte illa men vill ju inte att det ska bli värre! :(

AngelicamedC
0

Hej igen! Har börjat med algmedel nu och hoppas på att det funkar. Annars får jag helt enkelt stor städa karet och kasta ner fiskarna i ett annat akvarium så länge och köpa nya växter.

Gur4m1
0

Alltså- alger ärinte farligt på något sätt :) De försvinner /slås oftast ut när karet fått gå ett tag- och de kommer pga obalans någonstans- pga saker folk redan nämnt angående matning, ljus och faktiskt- vattenbyten :)

Nystartade kar brukar gå igneom olika alg-stadier. Tex jag fick trådalger första veckan- som iofs försvann inom några dagar. Sen har jag haft "tur" och bara fått cyanobakterier :>>> Mörkläggning i 2-3 dygn kan avjälpa alginvasion. De flesta förespråkar nog att man försöker finna orsaken och åtgärda det istället för att använda preparat som bara åtgärdar det på kort sikt.

Salt renar inte direkt vattnet- salt är skadligt för vissa organismer som bakterier och parasiter. Man tar olika mängd salt beroende på vad man ska göra. Tex saltbad, osv. Salt är oftast skadligt för växterna, om man inte talar om små mängder. Salt är även något man bör vänja fiskarna med men också svårt att vänja av fiskarna med när man väl börjat med det. Alger är ju inte smuts, de är levande "saker" XD som fungerar nästan som växter- de behöver näring och ljus för att växa och de kommer ofta fram om de kan konkurera med växterna. Så det kna vara saker att tänka på.

- Kanske skaffa fler växter.

- Mata mindre

- Bli mer nogran med ljuset då växterna behöver ljust men även mörkt för att fungera. Så låter man lmpan vara på för mycket så vinner algerna, och står lampan av för mycket så kommer växterna att tyna bort. Allt handlar om att hitta en balans.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

AngelicamedC
0

Mitt kar jag har nu har varit igång i tremånader cirka, rpövade mörklägga men vart bara värre.

Jag har alltid matat lite men min  kille (som inte får mata längre) matar gärna lite mer. Kollade med pH-värdet med en sticka som var för pool men det visade att pH-värdet låg på cirka 7.0. och det ska ju vara normalt. Har dock slarvat med vatten byten och tändning/släckning men har nu timer och har hittat en temorär slang men ska köpa en egen när jag fått lön.

Gur4m1
0

Vissa säger att just vattenbyten kan förvärra- då det tillför näring också. Man byter vatten för att få bort farliga ämnen, restämnen tex. För att kunna tillföra nytt, neutralt vatten. Jag är ingen expert på detta, men det finns mycket att läsa om det på nätet, speciellt om man vet exakt vilken alg man vill bli av med.

Annars är ju manuell borttagning ett sätt, eller att skaffa en fisk som gillar denna alg :) Med mörkläggning så ska man alltås inte bara släcka- utan man msåte täcka hela akvariet med lakan, filt, så det blir totalt mörker inne i karet. Alger kräver mycket mindre näring eller ljus än övriga växter när de väl fått fästa. Timer är en bra idé ^_^

Kn vara så att frhållandena i ditt akvarium inte gynnar dina växter- eller att du har fel växter. Javaormbunken är en långsamt växande växt- dvs den tar också långsamt upp näring. Vad har du i karet som är snabbväxande?

Cbomba, hornsärv, vattenpest är några exempel på växter som tar upp näring genom bladen och är snabbväxande och kan konkurera med algerna om näring och ljus :) Nu har du ju behandlat ditt akvarium så du msåte finna ett sätt så problemen inte återkommer (algerna återkommer kanske men så de inte tar över!).

AngelicamedC
0

Har inge snabb växande eftersom jag fick karet av min kille och jag har inte haft pengar att invistera något heller.

Skrev ju att jag varit dålig på vattenbyten och de andra som hade karet hade inga problem. så de beror på vattenbytena.

Gur4m1
0

Du får testa :) Kan vara så. Fortsätter det trots vattenbyten så får du hitta en annan väg. Lycka till!