Färg på äpplen= färgfoder?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Var inne på ena djuraffären idag och frågad eom de brukar få in andra färgen på äppelsnäckorna än just gula (de kallar dem guld äppelsnäckor) och fick svaret att de inte trodde det och att de inte trodde det fanns andra färger utan de andra färgerna kommer genom att man ger färgfoder eller färgar dem.
Som jag fattat det så är det inte så det ligger till utan att det finns olika färger precis som guppys har olika färger tex.
Den här djuraffären är annars superbra på fisk men antar att alla inte kan allt, de tar ALDRIG in djur från grossit utan enbart från uppfödare, har aldrig döda fiskar i akvierna och alltid rent och snyggt.
hahaha :D Jisses Ja, det är som du tror - färger avlar man fram. Man brukar ge fiskar foder för att framhäva vissa färger- Spirulina bland annat. :DDetta fungerar kanske på snäckorna med- men foder brukar stärka färger de redan har. Hur förklarar de att vissa snäckor har ränder etc? De färgade snäckorna du ser i detta forum är 100% framavlade till dessa färger.
Men hört folk som tror att de olika färgerna är oliak arter och INTE bör/får paras och liknande. Snäckans vildform är bruna nyanser i ljust och mörkt- de framavlade färgerna är bland annat resultat av "blekningar" av dessa färger. Tex att en snäcka inte får ränder, får vitt eller "guldfärgat" eller gult skal eller ljus eller mörk fot. Mörk fot i vitt skal ser ju blå ut, mörk fot i guld skal ser grönt ut medan en ljus fot i vitt skal blir vit, osv. Har du vildformen kan du i praktiken få alla dessa färger, kan ju dock dröja :>
Du kan inte köpa en gul snäcka och tro att du kan mata den till en "rosarandig" eller "blå" snäcka :D Det borde du verkligen berätta för dem nästa gång du besöker dem. Om detta är möjligt med fodret skulle jag vilja veta exakt VAD det innehåller innan jag matar det ned i mitt akvarium :D
Är ju okej att inte kunna allt om allt men man bör va tyst om det man inte kan och bara erkänna att "detta säljer vi fast vi vet inte mycket om dem!". Sen anser jag att har man en djurbutik ska man iallafall veta det grundläggande och det hade krävts en googling för att förstå att man inte kan "färga" djur via föda- inte till den grad dessa verkar påstå. De är sniglar, inte tulpaner (som man kan färga ut med karamellfärg :>> ). Av vad jag lärt mig brukar man på sin höjd kunna ge foder som förstärker redan existerande färger.
Det är ju ändå levande varelser de säljer så lite koll får de allt skaffa! :D Skönt att de iallafall sköter om akvarierna.
Men om någon känner till detta foder så smäll mig gärna på näsan om jag har helt fel.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
De hade helt fel.
MEN
Om du tar en vit snäcka, och matar den med mycket röd mat (rödbetor, morötter, röda mygg, räkor mm), så kan den anta en rosa ton i foten. Det kan alla djur med halvtaskiga pigment.
Men nej, de färgavlas. Jag har en av varje färg här hemma, så "in their face" på djuraffären :)