Kvalité på räkor?
Hej hej hej! :)
Jag har läst om det här med att räkor kan ha olika kvaliterer på deras färg och så vidare. nu undrar jag vilka räkor som har dom här graderna och, om jag köper en "dålig" räka kan jag då ge den mat så den blir bättre och bättre eller att dess avkomma blir bättre ?
Angelica
Angelica
Det är crystal red och black som är graderade från C till SSS, snowwhite osv. http://www.redbee.se/content.php/15-Graderingsguiden
För att få bättre gradering måste man urvalsolda så det är inget som man påverkar med mat utan det är generna. Har du t.ex. en dåligt graderad hona med en bättre graderad hane så kan ju avkomman få bättre gradering än honan..
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Okey så om jag köper först en "dåligt" graderingsräka och sedan köper en som är lite bättre, blir räkorna bättre och bättre då ju fler avkommor det kommer ? :)
Angelica
Alla blir säkerligen inte bättre men några, sen får man ju urvalsodla och plocka bort de bättre graderade och odla på dem osv..
//GuUuLd,
-IE Photography-
hmm… okey, tror jag har fattar :) Det här ska bli intressant :)
En liten fråga till. När jag läste den där länken så stod det att det att den trejde grader var mycket billigare och så, så vet Du möjligtvis vad den högsta graden kostar och den lägsta? :)
Angelica
Dat varierar lite beroende på vem man köper av grad C kan man få från 10-15kr/st och SSS-Snowwhite för 4-500kr/st ungefär.. Redruby & Kinkong som inte direkt säljs så ofta här kanske minst 1000kr/st..
//GuUuLd,
-IE Photography-