Frågor om fjärilsciklidyngel
Jag köpte härom dagen 4 st fjärilsciklider, 2 hanar och 2 honor.
Nu har ena paret lagt ägg och jag undrar hur jag ska sköta ynglen på bästa sätt. Va ska jag ge dom för mat osv?
Har planerat att flytta alla andra fiskar till mitt andra akvarium ett tag, föräldrarna har ja tänkt lämna kvar med ynglen.
Tacksam för svar.
Mycket smart val :)
Våra ciklidyngel får alltid samma mat som föräldrarna. Om du har ett ordentligt planterat akvarium så är de duktiga på att äta på allt möjligt :) Våra äter vanlig smulad flingmat, smulad kokt boccoli, smulad fryst artemia (allt vi ger föräldrarna, smular vi bara mellan pekfinger och tumme, så ungarna käkar av "dimman" som skapas).
Visserligen var det ett tag sen vi hade fjärilar. Men vi fick 3 kullar under året vi hade dem som överlevde. Och nu har jag palettciklider som fungerar lika bra. Denna gången hade vi inte plats för avkomman, så när det var försent att ta bort rommen lät vi dem bara vara, utan att mata utöver det vanliga.
Så nu har 5 yngel överlevt till 2,5 cm storlek, utan någon hjälp alls, och med elaka fiskar i akvariet.
Okej. Då ger jag dom flingfoder och kanske köper hem lite artemia.
Tack för hjälpen :)
Jag undrar hur jag ska göra med pumpen också, ska den sitta kvar eller är det då risk att ynglen sugs upp?
Mvh Ida
Det beror helt på vilken pump du har.
Skriv gärna vad det är för pump, eller fota den.
Men över lag, så är ciklidyngel duktiga på att akta sig :)
Ang pumpen kan du för att tag sätta över en nylonstrumpa. Hade jag varit du så hade jag köpt artemiaägg och kläckt själv, gör vi alltid till våra scalarbebbs.
Lycka till!
Jo, artemiaägg kläcker du lättast genom att: Blanda ihop 20 g havssalt i 1 l vatten, häll ut i en flatbottnad bytta, tillsätt 1-2 kryddmått artemiaägg och ställ en lampa över som lyser ner på det. Kläcks på 24 h, sedan bara att suga upp o mata ynglen med, de ska ha matning flera ggr om dagen.