Axolot´l med vita flagor
Halloj
Min axolot´l-hane har fått vita flagor överallt som hänger och slänger. Särskilt på undersidan. Det lossnar lite då och då när han rör på sig eller rör vid något.
Ömsar han bara skinn som han ska eller kan det bero på något annat. Han känns alldeles…torr. Man suger liksom fast i honom.
Han är dessutom lite rödaktig i huden. Han är lekustisk och vanligtvis rosa i huden men nu ser huden mer irriterad ut.
Har aldrig tidigare sett honom ömsa skinn och har haft honom i snart 3 år. Förändringar som skett som får mig att misstänka något fel på vattnet eller någon typ av svamp eller annat är att jag provat att mata honom och hans nya vän på en liten tallrik i akvariet. Axel är nämligen extremt seg på att äta så innan jag fått i honom första rutan röda mygglarver så ligger nästa utspridd på botten.
P.g.a. olika orsaker tog det en dag för mycket för mig att suga upp resterna av maten. Vattnet jag fick upp från stenbädden luktade väldigt illa.
Har ingen kamera här just nu så jag kan ta ett foto. tar ett imorgon.
Ha en bra dag! // Pernilla
putt
Annat läge nu. Tror att min son fått för sig att hälla i någonting olämpligt som såpa till sina såpbubblor. Det är som en färgad yta på vattnet, som olja. Någonting olämpligt har kommit i akvariet i alla fall så jag har bestämt mig för att starta om hela akvariet, för att vara helt säker.
Så…
Min lilla Irma har jag ett tillfälligt kar till men inte Axel. Han är för stor. Det är förresten han som flagar.
Han äter idag i alla fall, vilket är bra, även om han är loj. Har tagit både Irma och Axel till varsin liten bunke med vatten.
Axel som jag inget hem har åt och som för den delen inte är helt i toppskick heller, funderar jag att stoppa i kylskåpet tills karet är inkört igen.
Vad tror ni om det? Är det en "onödig" handling eftersom han inte är i så dåligt skick att han kanske egentligen skulle behöva en sån kur?
Jag tänker samtidigt att 2 veckor i en hink eller plastbunke kanske inte är så roligt heller.
Det är ju ett naturligt tillstånd för dom i kylskåpet, vinterns halv-dvala.
Han lär nog må ganska gött där inne ändå.
Oljig hinna kan vara en förorening från maten, om man matat mycket eller med kraftigt foder. Kan även vara det att händerna inte varit tvättade innan man stoppar ner dem, osv. Hinnan i sig är inte farlig i alla fall. En sida från en vanlig dagstidning som man lägger på ytan kan suga upp den om man stör sig.
Kan tyvärr inget om axolotler, så kan inte svara på vad det är för fel med honom. Är det säkert att dvala om han inte är helt pigg? Om det är vanlig behandling så borde det väl inte vara några problem. Jag har läst att sänka temperaturen i karet kan hjälpa dem att läka bättre, ca 5-15C enligt http://www.axolotl.org/health.htm, vet inte vad du har för temp i ditt kylskåp.
Jag har matat med röda mygglarver och har då hittills aldrig sett en aning till oljig hinna förrän nu. Dessutom var det som en brun rand precis i kanten till gruset. och den går bannemej inte att få bort. Det var också en konstig…rand på döskallen i karet, som om något runnigt längs den. Ja något fuffens är det i alla fall.
Ja jag har 6,5 grader i kylskåpet på stället där jag nu faktiskt placerat axel. Lilla Irma har flyttat in i sitt tillfälliga kar där jag tidigare haft mina platys. Dom får bo med mina guppys ett tag.
Jag har inget kar att stoppa honom i och jag har inte grejer nog att lyckas få ner temperaturen så mycket. Det är nog så väl att stoppa honom i kylskåpet då. det blir samma effekt och med mycket mindre arbete.
Han ligger där nu i alla fall. Usch vad det gick emot allt jag lärt mig. Man stoppar inte in djur i kylskåpet! ;)