Djurförslag i 10L
Jag funderar på att göra något kul av mitt shrimp set akvarium som jag fick av min pöjk för ett halv år sen. Jag vill gärna ha räkor i det eller sniglar men tänkte, går det inte att ha en tuff krabba eller något sånt där tuff djur :D
Såg en typ slamkrypare i en djur affär i uppsala förut, kan jag stoppa ner en sån där i? :)
Angelica
Tänk nu lite :) SLAMkrypare. Hur ska den kunna krypa i slam i ett 10 liters kubakvarium?
Nej, just dem behöver stora akvarium med både lera och vatten :) Så kanske inte just en sån. Krabbor föredrar också landdel.
Men räkor och snäckor är ju perfekt :) Jag har ett exakt likadant som du. Och har räkor och posthornsnäckor. Äppelsnäckor blir lite för stora för ett så litet, så posthorn är perfekta (det finns blå, rosa, röda och prickiga etc.).
Ja jag hittaade ett inlägg på zoopet om slamkrypare och dom kan tydligen bli 25 cm :D MEn det skulle vara coolt att ha en :)
Det verkar som att jag får kasta i räkor i mini akvariet, men jag har haft min kampfiskhane där i förut men då algade det igen, är bara rädd att det ska bli samma sak om jag skaffar räkor och sniglar?
Angelica
Jag har aldrig haft en alg i mitt kar :) Fick det i början av året, så själva "risken" är ganska förbi vid detta laget. Jag byter en tredjedel vatten i veckan, och har ljuset på i 8 timmar om dagen (inte mer, det främjar alger).
Jag har hygrophila polysperma, glossostigma, christmas moss, riccia mossa och limnophila aromatica. Det balanserar mitt kar.
Så BOMBA med växter (låga framtill, sen tom i mitten, sen lite högre växter och till sist hööga längst bak). Då får du ett snyggt kar, med få alger. Snäckorna hjälper också att hålla algerna i skick. Men ju mindre växter = destu mer alger. Tänk på det.
Jag rekommenderar 5-10 posthorn och 10 räkor (körsbärsräkor, rainbow, marmor eller white pearl). Dessa är de jag har, och de är mycket enkla att ta hand om.
http://4.bp.blogspot.com/_B6oXFh6cjZw/TG7raidFKeI/AAAAAAAAB3s/UOSSps9_p4E/s1600/nano_akvarium_1.jpg
http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/A194F26F-D6D3-4DBD-B547-7D2876A9B96F/759989/Nanoakvarium.jpg
http://www.zoopet.com/bilder/data/696/medium/AA_Nano_05_DSC_0238.jpg
http://www.zoopet.com/bilder/data/696/medium/AA_Nano_22_DSC_0258.jpg
Tusen tack för dina ideer! Kommer bli skit bra sen när jag ska starta upp det igen! :) Jag tömde också en tredjedel en gång i veckan med det funkade inte :( Skit samma, hoppas det funkar sen när jag stoppar i räkorna och snäckorna sen :) Vet du förresten någon privat uppfödare på posthornssnäckor? Tycker det verkar bättre med privata när det gäller skal och sånt :)
Angelica
Självklart :) Vill du ha några bruna med röd fot / brunfläckiga med röd fot, så kan du få gratis av mig mot fraktkostnad.
Zoonen.com är annars bra att hitta annonser :) Jag kommer inte in på sidan :O Men prova du. Och klicka sen på "annonzer", och sen skriver du posthorn i sökfältet till höger. Så kommer det upp flera annonser.
Har du ett stort akvarium också? Eller någon i familjen? Jag har nämligen massor av små äppelsnäcks-bebisar (mindre än en cm), som behöver nya hem. En vuxen är för stor för ditt akvarium, men 6 månader skulle den utan problem kunna gå däri. Men det är ju bara då om du har ett stort den kan flytta till sen :) Annars så räcker det med posthorn.
Just nu har jag inte igång mitt 10L, ska eventuellt starta upp det i höst :) Jag har ett 200L akvarium men jag ska ev köpa av en annan tjej nu här i stockholm området :/ Men kan snacka med syrran, hon ville ha typ tre stycken, hon fick mitt gamla 55L, hon sa något om att hon litte antingen ha rosa eller gröna (om det nu finns). Hur mycket kostar frakten? :)
Angelica
Jag har bara gula för tillfället. Och två "gröna" (gult skal, blå fot. De ser gröna ut. Det finns inte snäckor med gröna skal).
De gröna tar jag 30;- för (tack vare att det bara kom 5 st av 200 i den färgen). Och 10 för de gula :)
Frakt för båda går på mellan 12 och 24 kronor (beroende på hur du vill ha det packeterat).
Posthorn = 12 kronor inkl. frakt.
1 Gul + 2 gröna äpplen + posthorn = 80 kronor inkl. frakt :)
#8 Det kan inte vara färgen "grön" då? :) Såg på denna sida att det fanns lite olika sorter gröna, dock rätt ovanliga och vet bara några i Sverige som har dom.
Jonathan Lundin
Driver: www.bettasverige.n.nu
På den sidan finns det inte ens en bild av en grön. Mina är väl någon form av jade. Mamman är blå och pappan är gul. Med tanke på att de gröna som nämns inte ens finns att hitta på internet, än mindre i sverige, för under hundralappen dessutom, så är det väldigt osannolikt att mina är av den färgen.
Så ungarna blev 90% gula, och några enstaka procent Vita, Blåa och Gröna.
Så de vita behåller jag, de blåa också. Och två av de grön/jade färgade.
Jag skulle Så gärna vilja ha en grön-grön snäcka alltså, Riktigt mycket. Hoppas att jag kan avla fram en så småningom :)
Haha okey :)
Tänkte kolla om jag kan lägga i en elefantsnäcka eller två? Tycker dom är mycket coolare än dom där posthornssnäckorna :)
Angelica
du kan ju alltid ha en kamphane där i!
#13 Nepp, skulle säga minst 15-20l till kampfiskar :)
Jonathan Lundin
#14 Agree :) Vill ha en till mitt 10 liters, men tycker att det är snäppet för trångt. Framförallt under längre perioder. Så mjä, räkor passar bättre.
JonteL, kul att du tar åt dig ville bara se er rekation haha LoL!!!!
Billkampfisk, hur exakt tar jag åt mig det? Skriv bara att 10l inte funkar. Tyvärr tror inte jag att du ville se vår reaktion utan tror du trodde att man kunde ha kampfiskar i ett 10l vilket är fel precis som det är fel att tex ha guldfiskar i ett 54l!
Jonathan Lundin
Word igen.
Helt opartiskt tar jag Jontes sida.
som om jag inte vet det barn unge!!
Vem är det som är en barnunge? Du, som låtsas trolla i en tråd, när du i själva verket bara hade fel, och dessutom särskriver och felstavar. Eller jag, som helt enkelt håller med Jonte?
#19 Barnunge, tror inte jag skulle beskrivas som det hos dom flesta personer, tvärtom faktiskt. Dock verkar du ju vara lite av en "barnunge" tror jag läste i en tråd att du var 13? Enligt mig tycker jag du borde sluta skriva i trådar om fiskar eller rekommdera fiskar du tydligen inte vet ett dugg om. Läs på om dina egna djur, tror det kan behövas.
Jonathan Lundin
Svar på min fråga, eller är ni inte klara att tjafsa?
Angelica
är dock 20 men men skit samma bryr mig inte,
#22 Sorry AngelicamedC! Tror du bara kan ha en där i faktiskt, på Zoopet står det att dom behöver 25l men vet folk som har dom i 10-15l :)
Jonathan Lundin
Men det är väl bara att läsa på internet själv?
Nej, jag skulle inte lägga ner två elefantsnäckor.
Framförallt så kan de vara mycket svåra att hålla, och dessutom blir de STORA, så att ha två st i ett akvarium som är 15x15 cm i bottenyta är inte att rekommendera, inte när det finns bättre val (som äpplen, posthorn och malaysiska sandsnäckor).
Så personligen säger jag nej - inga elefanter.
Äpplen blir väl större är elefantsnäckor? :) Mitt är inte 15x15 btw, det är 20x20x25 cm :)
Angelica
Ursäkta, jag tänkte fel :)
Då ska 2 st gå bra, inte fler.
De blir ju ca 6 cm långa, så med mycket växter får de svårt att röra sig. Och det måste du ju ha för att hjälpa vattenkvalitén och förhindra alger.
Äppelsnäckor blir ca 4-5 cm på något år. Kanske ibland närmare 6-7 om de är riktigt gamla. Som jag sa tidigare går det bara med äpplen om du köper bebisar, och byter akvarium till dem efter 6-7 månader. :)
Ja men det är ju inte så kul. för jag kommer bara starta upp min 10L om jag flyttar till gotland, och nu bor jag i norrtälje, och troligvis kommer mitt 200L stanna här :)
Angelica