Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 2661 ggr
Bellabong
0

Djurens vänner?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är baksidan på djurens vänners väggalmenacka. Tyckte det var intressant hur de hade en bild på massa glada djur samt en obsarvera; Guldfisk skål, med obsarvera; två kampfiskhanar i :P Inte så vänligt enligt mig ;)

JonteL
0

Gud vad dåligt! Nästa så jag mejladr dom och frågar om dom är helt från vettet!

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

Lindzen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Haha, det bevisar ju verkligen att folk som håller på med det där egentligen inte kan mycket.. Speciellt inte om fiskar!

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

[Billkampfisk]
0

men jag har mina 2 guldfiskar och flera kamphonor och en kamphane i mitt akvarium och dom går bra tsm

Bellabong
0

#1, #2 De behöver nog plugga lite ;P

#3 men du har inte två hanar, de slåss, ordentligt. Och du har dem inte i en guldfiskskål väl? =)

[Billkampfisk]
0

nej jag har dom i ett 54L akvarium men ska skaffa ett större

JonteL
0

Guldfiskar i ett 54l? Behöver väl minst 250l?

Jonathan Lundin

[Billkampfisk]
0

nej det behöver dom inte..

JonteL
0

#7 Enligt Zoopet.com så behöver dom det och hitta även liknade trådar här där det står minst 250l för guldfiskar.

Jonathan Lundin

[Samsonmaster14]
0

#7 klart dom behöver! Skulle du vilja bo i ett extremt litet rum med en annan människa? Jag vet typ ingenting om fiskar men jag vet att 54l är för litet! Slaffa ett 250/300L aqwa. Akvarier kostar typ 200kr på blocket.

Det du gör mot dina fiskar kallas för djurplågeri.

[Billkampfisk]
0

SKÖT ER SJÄLVA!!

[Samsonmaster14]
0

Jag vill inte vara taskig, men om du säger så, så ska jag inte bry mig om dina djur, men du måste veta att fiskarna mår inte särskild bra :(

JonteL
0

#10 Vi vill inget annat än att göra så dina fiskar mår bra, inget annat än det.

Jonathan Lundin

klon
0

Bellabong: Jag tycker nästan att fiskarna ser ditmonterade ut (alltså inklippta med datorers hjälp), men inte vet jag (men man kan ju alltid hoppas).

Jag antar att det är någon reklammakare som tycker att det ser ballt ut med två kampfiskhanar tillsammans och lilla fågeln på kanten. Vad som är riktigt illa är väl att ingen på "Djurens vänner" har reagerat över guldfiskskålen - som man ju inte får ha fiskar i. Detta signalerar ju till många människor att man visst kan ha fisk i dessa skålar - och till på köpet två kampfiskhanar… Riktigt illa utav några som kallar sig för Djurens vänner tycker jag.

Bellabong
0

#13 Ja du har nog rätt i att de är dit klippta, sån tur är. Precis varför har de inte bett om en ny bild. det är roligt för det står ovanför på kalendern: …Djurens vänners verksamhet för att ta hand om djur och kämpa för deras ställning i samhället." =P

Ironiskt =P

Elenih
0

Får jag fråga vilkaa guldfiskar ni menar? De som är typ 6 cm behöver väll inte 200 l?

elenihadjipetrou.blogg.se

Lindzen
0

Finns inga guldfiskar som bara blir 6 cm, alla sorter, även slöjstjärtar, blir ca 30 cm som vuxna. De man köper på djuraffärer är bara ungfiskar.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

oh-la
0

#15, inga djur föds ju vuxna, och det gör inte guldfiskar heller. på Hornbach ute på hisingen i Göteborg har de två vuxna guldfiskar. de är stora som två mindre handbollar ungefär.

såhär stora blir de små guldfiskarna om man tar hand om dem och ger dem plats att växa på. en Guldfisk kan bli en bit över 40 år, det händer inte så ofta i vanliga akvarier.

http://aquariumfishspecies.webs.com/photos/Aquarium--Fish/GB_BIGGEST_Goldfish_470456a.jpg

AngelicamedC
0

hahaha, jaaaaaaaag dör! xD

[dynamitella]
0

Varför reagerar ingen på att slöjstjärtar och guldfiskar är kallvattenfiskar, som vill ha mellan 18 och 25 grader (helst runt 20-22)?. Och att Kampfiskar är exotiska fiskar som vill ha 26-30?.

Bara där kolliderar allt, samtidigt som de går i ett löjligt litet akvarium. Och jag antar naivt att de äter vanlig flingmat. Vilket inte är nog för någon av arterna.

Man blir ju lite fundersam när man blir åtsagt att vara tyst och inte bry sig, när något väldigt tydligen inte står rätt till.

Elenih
0

Mina guldfiskar som jag hade I skål när jag var yngre blev inte mer än 6cm : O

oh-la
0

#20, hur länge hade du dem?

Elenih
0

Två år kanske. Hade för mig att de inte levde längre..

AngelicamedC
0

När jag tänker på det så hade jag en slöjdstjärt en gång för ett par år sen och jag hade den i en guldfiskskål i ett och ett halvt år och han blev bara 5 cm och han var väl 3 cm när jag köpte honom.

oh-la
0

som sagt, en Guldfisk kan bli upp emot 40 år, alltså riktigt riktigt gamla. det är hellerinte helt ovanligt att de blir väldigt gamla när de får leva i stora akvarier eller dammar, där de hör hemma. tyvärr har många ddem i småakvarier där de blir ett par år gamla och sedan dör, och man tror att det är normalt och att den dött av ålder. så är sällan fallet, utan de dör ofta av sjukdomar och stress på grund av att de bor så litet, att  de skitar ner och vattnet blir dåligt. två år är ingenting för en Guldfisk! för en människa skulle det innebära att man dör som 4-6 åring, ändå skyller folk på ålder.

guldfiskar lever inte speciellt länge i småakvarier, och de anpassar sig inte utan blir ofta småväxta bland annat på grund av svält och dåligt vatten.

AngelicamedC
0

#24 Se där. De visste jag faktiskt inte! Men jag var väldigt duktig på den tiden och bött vatten till den var tredje dag. Han var verkligen nr 1 på min lista då :)

Elenih
0

Så alla små guldfiskar de säljer I djuraffärer ska egentligen bli 30 cm?!

[dynamitella]
0

Nej. Inte ALLA.

Många som säljs i djuraffärer har genetiska defekter som dömer dem till döden redan vid två års ålder (och där med 5 cm).

Men en frisk och normal avlad Guldfisk blir ungefär stor som en handboll, ja. Och ca 10 år gammal.

Elenih
0

Tänke väl

[dynamitella]
0

(det är dock INTE OKEJ att sätta dem i något mindre än hundra liter för det. Helst ska de går i grupp på 5 st, i ett 200 liter+ akvarium).

Vi hade 5 st i vårt 540 liters (10 cm var), och jag skulle inte tänka tanken på att trycka ner dem i ett mindre akvarium.

Ellenfyrkant
0

Tämligen intressant "reklam".

Mvh Ellenfyrkant