Kampfiskhonan beter sig konstigt.
Jag köpte i förra veckan en kampfiskhona och en hane. Hanen är hur fin som helst och äter och trivs, men honan verkade konstig redan i påsen. Så jag lade henne i karantänkaret, för jag vill inte ha mer sjukdommar på mina fiskar. Hon äter och så, men måste riktigt anstränga sig för att ta sig upp till ytan, hon kan simma lite om jag rör i vattnet, men sedan bara flyter hon ner till botten igen.
Borde ha lämnat tillbaka henne antar jag, men jag ville ge henne en chans, är ganska säker på att affären inte skulle göra de, då han verkar rätt hård (kall).
Läste någonstans att honan kan vara trött efter parning osv, men hon har inte varit med hanar i affären. Hittar inget konstigt med henne, inga skador eller annat. Hon ser bara väldigt trött ut.
Skulle vara jätte tacksam för hjälp.
Någon som har en teori så jag kan gå och lägga mig :P, bara surfar runt o hittar inget.
Oj tyvärr kan jag inte så mkt om dem även fast jag har några själv, men har läst att det kan vara vattnet som antingen är för varmt/kallt, då blir dom lätt slöa, men om hanen mår bra så vet jag inte. Kanke att han är tåligare? Har läst att vattnet ska vara runt 25-28 grader. Vänta tills imorgon (då de normala människorna troligen ligger och sover nu xD) så tror jag du kommer få svar från kunnigare än mig :)
elenihadjipetrou.blogg.se
Det kan bero på många saker, stress är en sak eller sjukdom. Men hon lever alltså fortfarande? Kan vara nåt i vattnet, vilket tempratur har du och vilket pH och nitritvärde har du i akvariet?
Tycks den "hosta"? Har den tunn sytrådsaktig avföring?
Jonathan Lundin
Driver: www.bettasverige.n.nu
Hon var den sista kampfsikhonan kvar i affären, kan de ha betydelse? O nu e hon ju ensam för att ja e rädd att de smittar. Kankse ja borde sätta in henne till hanen och de andra. ph ligger på 7,5 och nitrit värdet är som de ska vara, vet inte siffran, men det blir rätt färg när man jämnför på kartan (om du förstår mitt luddiga svar :P) temperaturen är 25.
Hennes avföring verkar normal, o jag har inte sett henne hosta. De e så konstigt, för hon ser hur normal ut som helst.
De är varmvattenfiskar.
Så kanske om du höjer tempen till 28 grader.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kampfiskar vill ha en temp på ca 27-30 grader. Då mår de som bäst och är aktiva. Kanske får hon inte i sig bra mat? Stressad av hanen kanske då honor och hanar inte bör gå tillsamans förutom vid lek, annars blir det bara massa onödig stress om hanen vill para sig.
Många kampfiskar har oftast dålig simblåsa och har då väldigt svårt att simma i strömt vatten så man bör gärna ha filtret på absolut minsta fart, ibland kan man behöva sätta en nylonstrumpa över utblåset.
Testa höj tempen till 28-29 grader och ge henne proteinrik mat som tex rå nötfärs, fryst oxhjärta eller artemia :) Har du strömt i karet så försök att minska det. Har hon inga synliga skador så borde hon repa sig :)
Tack för alla svar. Har ingen pump i där hon är nu, ska höja värmen.Hoppas de blir bra igen :)