Fäller honor ut hjällocken?!
Hej! Jag har 4 mindre kamptjejer (3-4 cm) och en större hona (ca 6-7 cm). Folk har konstaterat att hon är en hona ändå kunde jag inte ha hennes akvarium bredvid min hanes då båda fällde upp hjällocken. Nu tänkte jag placera alla 5 honor tillsammans och har lagt de fyra tjejerna i en avlång vas som jag sedan placerat i akvariet. Den stora honan verkar väldigt intresserad av de mindre men såg att hon spärrar upp hjällocken även för dom. Vad ska jag göra ? vågar jag ta ut de små honorna eller kommer de slaktas?
elenihadjipetrou.blogg.se
Jag förstår att du är förvirrad.
Den är lika kompakt som en hona, men ser lika elak ut som en hane.
Är hon äldre kanske? Därav bitchigheten och puckelrygg?
Jag vet inte. Jag köpte henne av en tjej som sa att hon bara var 3-4 månader. Vilket dom andra också är. Jag ser ett rör men det gör jag på min ena hane också.. Nu är alla i samma kar och hon jagar dom, dock är hon inte lika snabb som de små.. men alla har fått lekränder (horisontella)
Oavsett vilket så kanske du inte ska ha henne med honorna om hon är aggressiv.
Bättre att skippa henne och bara ha snälla honor :) Det spelar ju ingen roll om en hane dödar en hona eller en hona dödar en hona. En dör ändå.
Japp, kanske ska ta och sälja henne eller nått..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Honor fäller ut gärllocket precis som hanar. Honor brukar bli ganska bitchiga när de får gå ensamma och sedan så kommer de helt plötsligt ett gäng honor, då vill ju hon sjävklart försvara sitt revir. Dock så tycker jag att dina mindre honor är vädligt små, absolut inte fullvuxna, de påminner nästan lite om mina unga fiskar jag har på 2,5 mån.
Lekränderna är inte horistontella, det är stressränder. Lekränderna är lodräta och kropparna på honorna blir också väldigt mörka.
Kan hända att de är yngre. Jag har faktiskt ingen aning detta är bara vad han som sålde dessa till mig sa.. De är i alla fall i separata akvarium nu
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Djuraffärer kan oftast inte mycket om kampfiskar.. Skulle nog säga att den största honan är ca 6-7 mån och de mindre honorna kanske 3,5 mån.