Små abborrar i ett 100l?
Är inte det djurplågeri? Har hört att en kille ska fånga 3-4st nu i sommar och ha i sitt 100l kar….
inte så länge de får mat, rent vatten och inte plågas
Jo, det är djurplågeri. Abborrar är alldeles för stora för ett 100l även om dom är "små". Plus är det svårt att hålla dom, kan nästa garantera att dom kommer dö inom 24 timmar.
Jonathan Lundin
Driver: www.bettasverige.n.nu
Man får väl inte ens det enligt lag?
Det är nog inte så svårt att hålla dem, vet en kille som gjorde så när han var barn. (ca 35år nu) och dem klarade sig.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det väl olagligt på det viset att man inte får fånga in vilda djur hur som helst och hålla i fångenskap?
Mvh Ellenfyrkant
Vilda fiskar omfattas inte av denna lag, om det inte gäller en hotad/fredad art. De får man inte röra alls. Däremot får man inte sätta ut fiskarna igen hur som helst, pga smittskyddsskäl. Man vill ju inte råka släppa ut sjukdomar i våra vilda vatten, även om en fisk kan se frisk ut så kan den bära på något.
Ska man återutsätta fisk krävs tillstånd från länsstyrelsen, och det är väl en procedur i sig att man måste kunan visa på papper att fiskarna är fullständigt friska.
I akvarium lämpar sig dock inte aborrar, sommartid har akvarium en tendens att bli alldeles för varmt även utan doppvärmare. Vatten antar alltid omgivningens temperatur, undantaget är att stor volym på akvariet håller vattnet sig något svalare.
De är även rätt kraftiga fiskar, och behöver mycket utrymme (personligen skulle jag minst jämställa dem med guldfiskar eftersom de blir ungefär lika stora, dvs minst 250L akvarium)
Vilda fiskar blir lätt stressade och behöver gömställen för att inte må allt för dåligt.
Ska man fånga vild fisk skulle jag rekommendera en damm, så att de får så naturliga förhållanden som möjligt. Ta in och sätta i ett litet akvarium, nej fy.
Abborre har inga problem med vanlig akvarietemperatur och ett akvarium på 100-liter räcker om dom är små. Ett problem är att dom ibland blir riktigt "griniga" med tiden även mot andra arter.
Vill man släppa ut dom igen ska man vara säker på att inte varit någon kontakt med vanliga fiskar på något sätt. Är alla fiskarna från samma plats annars går det att släppa ut igen. Är mest om att flytta fisk mellan olika vattendrag som behövs tillstånd för.
Har man otur kan dom reagera på kranvattnet och då får man antingen ha till exempel Aqua Safe eller strunta i abborrar

Det råder tydligen delade meningar om det här. Personligen förstår jag inte hur man äns kan tänka tanken… Vild fisk som kan bli stora och har vuxit upp på jätte stor yta som man sen stoppar i ett jätte litet akvarie…
Ett akvarium på 100-liter har man medans dom är små. Jämför man abborre och till exempel Paroonhaj som tyvärr säljs är abborre väldigt mycket lämpligare. Finns ciklider som blir biffiga med tiden och andra vanliga att köpa i zoobutiker som blir stora.
Många av våra vanliga akvariefiskar är vildfångade, andra odlas i stora dammar ute i tropiska länder. Sen fraktas de världen över av grossistföretag och sedan får de komma ner i våra små akvarier… är väl samma sak där, dock något som många inte tänker på.
#9 Där har du tyvärr fel. Ja, det finns många arter som är vildfångade, men då är det mest ciklider. Inte t ex dom vanligaste akvariefiskarna för dom är odlade. Och nej, dom flesta akvariefiskarna odlas och hålls i akvarium på 100l och dammarna för dom t ex levandefödare, kampfiskar, dvs L-malar mm är inte större än kanske 100-300l, dock finns det stora dammar men det är för ciklider, större L-malar och stora rovfiskar.
Jonathan Lundin
Driver: www.bettasverige.n.nu

Dom enda jag vet som fångas vilt är Praktbotia. Har svårt att tänka mig Guppy ex i det vilda 
Många tetror (t ex kardinaltetror), plectostomus, botior är vildfångade… ser såna varje gång jag går in i en djuraffär som säljer akvariefiskar, och skulle personligen därför klassa de bland "våra vanliga akvariefiskar". Är de bara lite svårodlade så är det inte ekonomiskt att försöka odla, utan man fångar i stället.