Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1348 ggr
Ellenfyrkant
0

Palettciklidyngel

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Upptäckte idag ett gäng, typ 13-14 st. palettciklidyngel. Honan vaktar dem duktigt och släpper inte ens hanen inpå dem. Vore jättekul om dessa kunde få överleva och växa till sig. Så undrar över tips på vad jag kan gra för att göra den chansen så stor som möjligt. Nu är de ca 7 mm.

Har satt en nylonstrumpa för insuget, men känns som att det kommer att sättas igen ganska snart då den är såpass finmaskad.

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Nu är alla borta, gissar att de blivit uppätna av föräldrarna. Även förra "kullen" försvann spårlöst.

Kan jag göra något för att förhindra detta? De lär få någon mer kull i framtiden och om jag inte gör något blir säkert även de uppätna. Visst kan man väl se det så att överlever de inte var det inte meningen att de skulle det heller. Men det vore kul att göra en insats om det finns något jag kan göra för att rädda dem nästa gång.

Yngelbox skulle kännas konstigt då de är bottenlevande och om jag direkt släppte i dem igen skulle de ju troligtvis bli uppätna. Och jag kan ju inte ha dem i yngelbox hur länge som helst, då växer de väl knappt ändå. Skulle det gå att sätta dem i ett eget kar och låta dem växa till sig där? Räknar inte med att kunna släppa ner dem sedan igen då flera ciklidpar troligtvis inte kommer att få vara ifred och trivas i ett 110 L.

Anledningen till att jag vill att ynglena ska överleva är att det vore fascierande att följa, räknar med att få sälja dem sedan.

Mvh Ellenfyrkant

jossan007
0

Mina åt också upp sina yngel! men att flytta över dom i ett eget kar kanske inte är så dåligt? klarar dom sig själv dock? hmmm

Ellenfyrkant
0

Nog tror jagde kan klara sig själva om man ger dem rättmt i rätt mängd och ser till att det inte finns andra farliga invånare. Men tror det växer sämre.

Problemet för mig är att jag inte har ngt mer akvarium. Dock har jag ett gäng petboxar. Kan det funka eller blir det helt tokiga vattenvärden i ett sånt litet? De är 3 liter.

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

*putt*

Mvh Ellenfyrkant

Chestnut
0

#3 jag är rätt säker på att de första dagarna efter du har upptäckt ynglena kan de gå i en petbox om du tar vattnet från det stora akvariumet och byter lite men ofta. Men när de växer till sig lite mer kanske det blir svårt… Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

Ellenfyrkant
0

Flyttade över ynglena från denna omgång till urstädad petbox på 3 L, med grus, ett par småväxter från ordinarie akvarie. Men de var döda dagen efter… Gjorde jag något fel eller funkar det helt enkelt inte?

Mvh Ellenfyrkant