Yngel!!!! :)
Jag har nu i mitt akvarium fått palettyngel som föddes för mer än en månad sen. Nu är dom ungefär 20st. Mamman och pappan vaktar dom. För bara några dagar sedan fick jag några blackmollyyngel! Dom var 6st när jag och pappa upptäckte dom, men det var svårt att få upp dom till "yngelburken". Så nästa dag tog vi upp dom, men då va dom bara 5, men iaf jag har väldigt många yngel!!! :D:D:D:D:D

Grattis! Visst är det kul när fiskarna blir fler : )
Grattis! Vad kul! :D
Själv har jag väldiga problem med att få mina att yngla av sig… eller de ynglar av sig men det blir tyvärr inte många yngel och jag hinner nästan aldrig lägga honan i en yngelbur för jag ser aldrig att de är gravida… :/
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

#synd, men svarta mygglarver är typ bra för att få dom att leka. Ha många gömmställen för ynglerna, så klarar dom sig bättre och när du upptäcker dom kan du ta in dom i yngelburken som jag gjorde.
Jag har ca 20 palettciklidyngel i mitt akvarium och fått en massa tankar och funderingar…
1. Hur länge ligger romen innan kläckning?
2. Hur länge har ynglena kvar gulesäcken?
3. Hur gamla är de när de blir randiga? (mina yngel är tvärrandiga).
4. Hur länge vaktar föräldrarna ynglena?
5. När bär man separera dem för att undvika syskonrivalitet?
6. När är det lämpligt att försöka hitta nya hem till dem?
Funderar på #2… Är det lämpligt att lägga en rombärande hona i en yngeltank? hur går "leken" till - är äggen befruktade i henne (som ungfödande tandkarpar) eller sker beruktningen när hon lagt romen? I sista fallet så blir det ju inga yngel om man särar på hanen och honan när hon är rombärande…