Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2762 ggr
[hejhejnaffy]
0

sjuka fiskar!!!

Hej!

Jag har ett 54l akvarie.

Nu har jag 2 st Platy honor och en kuhliål. Min svärdbärarhane dog idag och platysarna och kulhiålen är sjuka! =( Dem simmar ihop med fenorna och är nere vid botten nästan hela tiden.

Vad är det för sjukdom och hur ska jag i så fall bli av med den?

Lindzen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina fiskar fick ihopdragna fenor av nitritförgiftning. Jag behandlade med GeneralTonic, det gick bort på några dagar samtidigt som jag gjorde flera mindre vattenbyten och hällde i nitritev varje dag i en vecka.

Sen behöver det ju inte vara just det, bild skulle underlätta mycket.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

[hejhejnaffy]
0

#1 - okej tack… Jag vet inte, kanske det är det då… :(

SofiaBlomberg
0

Byt vatten till att börja med, ta ut litegranna och häll i nytt frächt vatten.

Rör sig ytan i akvariet utqav pumpen ? Så dem har tillräckligt med syre? Det är en bra start att göra detta innan du hunnit köpa medicin.

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

[hejhejnaffy]
0

ja, det kan nog vara det, eftersom ytan rör sig inte mycket… Ska fixa det. Hur kan man få den att röra sig mer?

Och det har kommit massor alger snabbt också… Lite luddiga, mossliknande som sitter på växterna och typ överallt. Hur får man bort det? Bara städar bort det? Jag ska göra det nu i alla fall…. :)

SofiaBlomberg
0

Vad har du för pump i karet ? En del har pumpen så långt ner att den inte kan hjälpa till att krusa ytan. Flytta upp den så utblåset kommer precis strax under ytan. Om du nu har en sådan pump.

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

[hejhejnaffy]
0

Nu har jag ränsat mitt kar,flyttat upp pumpen och tagit bort det mesta av algerna ,men min fisk har bara blivit sjukare. Vad ska jag göra nu?  Hon blev liksom bättre presis när jag ränsat karet , men blev sen sjuk igen dgen effter =(

oh-la
0

du måste byta ganska mycket vatten, ungefär en tredjedel, av vattnet i ungefär 5 dagar. en viss tid varje dag får du tömma ut och fylla på nytt vatten. gör det i 5 dagar. fiskarna mår bättre när du byter vatten eftersom du tar bort gifter som finns ivattnet, men gifterna kommer tillbaks, och byter du inte igen kommer de bli sjuka igen.

[Sarah E]
0

Hej!

Jag är själv nybörjare på akvarium och fick nitrit i mitt (60L).

Jag bytte drygt 10% av vattnet, tillsatte 4ml BactoActive varje dag i en vecka + NitrateMinus 1ggr/vecka tills värdena är bra igen (står på flaskan hur du ska dosera). Jag använder teststickor för att kolla vattenvärdena.

Det fungerade och mina firrar blev glada igen (och jag med!)

Dina verkar sjukare äv vad mina blev så du kanske ska byta mera vatten som #7oh-la skriver.

Och dra ner på maten

Vet inte om detta är bra tips, isf får någon säga ifrån ;)

Lycka till! :)

Malin96
0

Jag var tvungen att ta bort två neontetror ur mitt akvarium idag. Den ena låg på botten och hadde tappat en öga, och den andra låg på botten och reagerade nästan inget när jag kollade om den levde med håven.{#emotions_dlg.frown} Har nästan precis gjort rent i mitt akvarium, ytan rör sig och dom andra fiskarna mår bra. Men för någon dag sedan dog en Guppy hane. (jätte synd för han var verkligen vacker).{#emotions_dlg.cry} Men någon som har en idé på vad det kan bero på? Vill verkligen inte att fler ska dö :(

[hejhejnaffy]
0

#7 Okej jag ska tästa det =)

Hoppas det hjälper…

Tack =)