Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 3188 ggr
Diizkmedel
0

Hjälp!

Den här sajten var det närmaste jag kunde hitta angående nedanstående fråga då det inte finns fiskar iFokus eller marin--- ifokus

Men om man sett en fisk som man tidigare aldrig sett eller hört talas om och sökt efter överallt. Vart ska man då vända sig?

SUPER TACKSAM FÖR SVAR SNARAST

MVH// Jessica Almquist - Zabell

That that don't kill you can only make you stonger

Charlotta-B
0

Fota den och lägg upp den här kanske nån vet om den setts innan lr vad det kan vara.

Charlotta-B

Diizkmedel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Öh? Jag tog lixom inte med dem hem då jag var i thailand och snorklade. Och den andra var för tung för min håv, så den gick sönder och ålfisken trilla i vattnet igen. Men här är förklaringar…

Fisk 1: Har exakt samma form som en blyertspenna fast liite tjockare, den är regnbågsfärgad (presis som om någon skulle målat dit det) och det är ränder runt kroppen, inte med. Huvudet och fenorna är "silver" färgade och den är ca 8-15 cm

Fisk 2: Liknar en jätte stor tångsnälla fast inte samma kroppsform, utan denna är helt "rak", rör sig som en ål, är inte ål hal, men den är hal. Den är guld/brons färgad på ovansidan och mörkbrun på undersidan. Denn har samma ansikte som en tångsnälla men mycket större. Är ca 2-3 dm samt ca 1 dm2

Bilderna är inte riktigt så som dem ser ut, men liknande ;)

OBS! Bilderna är ej IRL storlek ;)

Diizkmedel
0

Fisk 1 var i Thailand, Fisk 2 var i Sverige, Stockholms skärgård

JonteL
0

Den i Thailand var antagligen en slags murän. Svårt att säga vilken art. Kanske den här! Klicka här!

Fisken i Sverige var antagligen en slags ål, det är också svårt att säga vilken art då det finns rätt många.

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

TccT
0

Den svenska ca 2-3dm och 1dm2?? Tånglake stämmer inte förmodar jag.

Diizkmedel
0

#4 FISK 1: Nej inte alls, om du läser beskrivningen och kollar på bilden ;)

FISK 2: Ja, men den var inte "slemmig" som en ål och vilken ål har huvudet av en tångsnälla? :o

#5 Nej, den hade inga ben och tånglake var ju fläckig ;)

TILLÄG TILL FISK 2, NÄR VI HADE DEN I HOVEN SÅ SLINGRADE DEN SIG SOM EN MASK GÖR NÄR MAN TYP SKA SETTA PÅ DEM PÅ KROKEN! ALLTSÅ "KASTAR" SIG "FRAM OCH TILLBAKA"

KerstinL
0

Fisk 2 kanske var en Näbbgädda Flört

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Ratata
0

Dubbelt

Ratata
0

Jag tror också att fisk 2 är en näbbgädda/horngädda.

Fisk 1 är lite knepigare då vi har mycket artrikare vatten borta i Thailand.. Om nu huvudet såg ut som på en tångsnälla kanske fisken var en sorts kantnål (familjen Syngnathidae)?

Smörbultar kan vara väldigt färgglada också, men de har en rund mun.

Muränor har heller inte "tångsnällamunnen", men de rör sig väldigt speciellt, som en ål/orm i vattnet.

Jag tippar dock på kantnålar, googla runt på Syngnathidae så kanske du får napp!

Diizkmedel
0

Inget av dem svar jag hitils fått passar ihop med bilderna eller beskrivningarna. Så kan man kontakta något typ marinbiologiskt institut (om det nu finns ngt sådant) ;)

JonteL
0

Ja, det finns ett marinlabb här i Sverige. Men dom har inte tid att svara på såna frågor då det finns ett 500-tals arter som kan vara den fisken.

Synd att du inte tog bilder på någon av dom, skulle förenkla att säga vilken art det är med 100%. Sen är ju inte beskrivningarna så bra heller vilket försvårar det ännu mer :)

Jonathan Lundin

MarieEriksson
0

Kolla upp om fisk två kan vara ett Nejonöga…

TccT
0

Nejonögon ser inte ut så i ansiktet och är riktigt hala

Diizkmedel
0

*Putt*

godisgrisen
0

kantnål skulle jag tro de är rätt vanliga i Stockholms skärgård.

Diizkmedel
0

#15 Om du hade läst hela tråden och läst mina förklaringar och kollat på bilden så skulle du märkt att det ej är kantnål -.-

Diizkmedel
0

Det är nu 16 inlägg, men inget svar på min fråga, kan någon möjligtvis svara på den?

TccT
0

Utan bild är det väldigt svårt

CaithSith
0

Är du säker på att det inte var en kantnål du såg? Google "pipefish" så får du upp endel bilder med randiga kantnålar

Diizkmedel
0

MEN NEJ! Jag fattar inte? Är alla blinda eller, ingen av dessa passar in på bilderna eller på förklaringarna! KAN NÅGON BARA SVARA PÅ MIN FRÅGA?

JonteL
0

Men vi kan ju inte svara på frågorna, för dina försök till bilder och beskrivingar är så misslyckade att det finns 1000-tals arter som kan vara det. Antingen får du leta själv eller försöka förbättra dina beskrivningar :)

Jonathan Lundin

Diizkmedel
0

Om du läser i början så ser du att frågan var vilka jag kunde ta kontakt med för att veta vilka arter det är -.-

JonteL
0

Ja, och om du läser så svara jag på den frågan!

Ja, det finns ett marinlabb här i Sverige. Men dom kan inte svara på dom frågorna heller, för som jag sa utan riktiga bilder och beskrivningar så kan dom inte hjälpa dig.

Det finns ett annat forum för saltvattensdjur du kan fråga på: Saltvattensguiden.se, men har svårt att tro att dom kan komma på rätt art också.

Är du helt 100% att det inte är en murän, kantnål eller liknade ål? Finns rätt många olika sorters.

Jonathan Lundin

Ratata
0

Jag gillar inte riktigt din attityd, Diizkmedel, folk har försökt hjälpa dig att komma på vad det är för art och du hänvisar bara till dina paintprojekt. Som JonteL säger är det fruktansvärt mycket arter där ute vilket gör det jättesvårt att veta vad det kan vara för art. Har du kollat alla kantnålar i världen och vet att det inte är någon av dem?

Försök höra av dig till något ställe med akvarier i landet? Jag tänker typ Tropicarium i Kolmården. Sånna ställen brukar krylla av riktiga "nördar" som kanske hjälpa dig att hitta svar på din fråga?

Diizkmedel
0

Jag kan för det första inte hitta/se JonteLs kommentar, och jag frågade bara om det fanns någon som kunde svara på min fråga, istället så får jag tusen kommentarer med samma fisk fast jag sagt att det inte är någon av dem. Jag förstår bara inte hur svårt ett nej kan vara att förstå? Och jag blir bara så trött av när folk inte accepterar ett nej. Och det var inte jag som ville ha all er hjälp om vilken fisk det skulle vara eftersom att jag inprinsip visste att jag skulle få samma svar om och om igen och svarb med fiskar som inte ens är lika -.-

#23 & #24 Tack för hjälpen =)

TccT
0

Diizkmedel: Läst ditt inlägg (#25) i tråden flera gånger nu. Läser man sista meningen i #25 som är ditt så blir i alla fall jag fundersam. I den meningen säger du att det inte, ???, var du som ville ha hjälp med att komma på vilken art det är…….

Du har dessutom inte fått förslag endast om samma art hela tiden.

Diizkmedel
0

#26 Om du läser inlägg #1 och mitt inlägg (#0) fattar du. Och ag skrev ej att jag bara fick samma art hela tiden