Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1870 ggr
Mezzzanina
0

Problem med praktbotior

Halloj!

Jag har fått något konstigt problem med mina prakt botior.När jag köpte dem sa man i akvariehandeln att de bör få frysta mygglarver två gånger i veckan och att de där emellan kan äta vanligt flingfoder.

Men nu har de smalnat av betydligt och lägger sig emellanåt på sidan på botten i akvariet så att de nästan ser döda ut-Men går man fram till akvariet så simmar de upp.De äter bra men ser som sagt smala ut och beter sig jätte skumt.Jag har aldrig sett fiskar ligga på sidan på botten i akvariet på det sättet.Vad tror ni jag gör för fel?

[dynamitella]
0

Våra botior ligger gärna på sidan och latar sig.

Men kok broccoli och släng i en bit på 3x3 cm :) Våra blir helt galna och älskar det. Ge dem en bit broccoli två gånger i veckan också, så vet du att de får mat nog :)

Mezzzanina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack snälla Dynamitia för rådet!GladJag skall omedelbart köpa broccoli imorgon!

Ketang
0

Jag ger mina lite kyckling om vi ska ha det till middag. Dom är som tokiga ;-) Men mygglarver får dom bara varannan vecka. Mina verkar må hur bra som helst ;-) Pigga och allerta, mycket trevliga fiskar!

Mezzzanina
0

Ketang, Ger du kyckligen rå eller tillagad då?(Jag gissar att du menar tillagad)

[dynamitella]
0

Heads up! Undvik att mata all fisk med landlevande djur.

Ska du mata lite extra så är det helt klart bättre med grönsaker eller musslor, räkor, krabba, fisk eller andra vattenlevande djur. De har lättare att smälta dem. Med det sagt är det inte nödvändigtvis dödligt att mata dem med lite köttfärs eller kyckling (vi matade våra öronålar med skinka och leverpastej).

Men kör på gurka, broccoli och brysselkål. Mina fiskar, snäckor och räkors favoriter. Och ibland en och en annan räka :P

Ketang
0

Den har alltid varit tillagad utan kryddor, men efter det #5 skrivit blir det nog inget mer sånt. Tack för rådet! Dom mår prima iofs, men jag vill verkligen inte riskera något! Jag har ofta i lite blandade grönsaker, men oftast är det mina malar och molly som äter av det.

[dynamitella]
0

#6 okej :) Jag tänkte mest om det vart massa skinn och grejer :)

Anledningen att jag nämde det vart för att jag känner ganska många ciklid-hållare, som haft problem med matsmältningen hos fiskarna efter att ha gett oxhjärta och kött från andra varmblodiga djur.

Just kyckling har jag ingen koll på, så det kanske inte är någon fara :)

Ketang
0

Nej då! Dom får det finaste köttet ;-) Inget skinn eller nåt konstigt ;-) Men jag vet inte om jag vågar mig på att fortsätta ändå. Vill ju inte att dom ska bli dåliga eller dö. Mygglarver får funka som kött källa i stället ;-)

Mezzzanina
0

Oj så mycket bra råd jag fått nu!!Tack snälla alla ni!